Třetí Bressonův barevný film je považován za jednu z jeho vizuálně nejsilnějších
prací. Pozoruhodným způsobem se u tohoto snímku spojil um vynikajícího kameramana
Pasquale De Santise (pracujícího např. i s Luchinem Viscontim na Soumraku bohů
nebo Smrti v Benátkách) a originální vidění Roberta
Bressona. Barevná škála převažujících teplých tónů tvoří ve filmu zajímavý a účinný
kontrapunkt k jinak dramatickému a temnému příběhu krále Artuše. Pominu-li obsahovou
stránku filmu i jiné režijní rysy Bressonova nenapodobitelného stylu, je už pro tyto
ryze formální znaky Bressonův Lancelot jako stvořený pro kvalitní edici na
DVD
Film je na disku v anamorfním přepisu s vypínatelnými bílými titulky, jediným bonusem
je trailer (údajně ovšem zázračný!). Zdrojový materiál byl jen slabě poškozen mechanickými
nečistotami, zvuková stopa je skoro dokonalá. Barvy jsou po převodu o něco vybledlejší,
než je tomu u skutečného filmu na velkém plátně. Své jistě sehrála i skutečnost,
že k přepisu byl použit zdroj v obrazové normě PAL, což způsobilo 4% rozdíl v rychlosti
filmu a při detailním pohledu také sem tam nějaké duchy (podrobněji o tom viz výtah
z recenze disku s filmem K smrti odsouzený uprchl).
Obrazové hnidopišství ale pokračuje. Další okruh analýzy se týká obrazového formátu.
Původní obrazový formát filmu je 1.66:1. Trond to celkem snadno dokládá na ukázce
ilustrace z knihy Bordwell - Thompson Film Art (viz níže vpravo). Po umístěný
tohoto výřezu na obraz sejmutý z DVD je pak zřetelně vidět, že obraz na disku byl
po přepisu lehce seříznut po všech stranách, takže původní poměr stran 1.66:1 sice
zůstal zachován, ale vcelku obrazu ubylo, podle mých propočtů celkem asi o 18% (viz
níže vlevo). Věc, která Bressonovy fanoušky (protože kdo jiný si takový disk koupí!)
určitě rozčílí. Jedna věc je lehké oříznutí měkkých a slabě rozmazaných okrajů každého
filmového obrazu (jako to dělá Criterion), věc druhá je pak vyslovené zmrzačení filmu
takovouto "úpravou".
Obdobně je zmrzačen obraz i u bonusového traileru. Ten je oproti původním záběrům
z filmu seříznut "jen" horizontálně, takže je ještě o něco širokoúhlejší než by měl
být (trailer navíc není přepsán anamorfně).
Dlouho očekávané DVD z New Yorker se tak určitě stalo pro většinu bressonovské obce
nenakupovatelným. Ukazuje to mimo jiné na jednu důležitou okolnost: vydávání nekomerčních
titulů, jejichž prodej bude tak či onak zaměřen jen na úzkou odbornou a fandovskou obec,
se musí bezpodmínečně zaměřit na precizní dodržení všech původních parametrů díla.
Lancelot od jezera v podání New Yorker asi nebude tím nejvyhledávanějším přepisem
(byť je vlastně prvním pořádně dostupným) a všichni teď budou doufat, že podobně
nebude zničen i přepis, který se připravuje pro Region 2 na tento rok.
Krátká doplňková informace: Lancelot od jezera zatím na DVD vyšel pouze v
korejském boxsetu v Regionu 3. Právě vydaný disk z New Yorker je tedy prvním vydáním
v Regionu 1. Pro Region 2 bude DVD premiérou britské vydání, připravované společností
Artificial Eye.
[Zpracoval Petr Gajdošík. Publikováno: 23. 5. 2004]
|