Itálie 1983, 62 min.
Režie: A. Tarkovskij, T. Guerra
PAL, bar., 4:3
italsky, rusky (DD 2.0), anglické tit.

+ recenze DVD Nostalgie
 + recenze DVD Moscow Elegy
Spíš sběratelský než zásadně objevný dvojdisk z produkce britské společnosti Artificial Eye přináší tři dokumenty spojené osobností a dílem Andreje Tarkovského. Tím prvním je Sokurovova Moskevská elegie z roku 1987, druhým i u nás v televizi uvedený krásný film Chrise Markera Jeden den ze života Andreje Arsenjeviče (který ČT uvedla pod názvem Putování Andreje Arsenjeviče) a třetím je vlastní Tarkovského dílo Tempo di viaggio, natočené společně s Toninem Guerrou při práci na scénáři Nostalgie v roce 1983. Všechny tři filmy na DVD již vyšly, takto shromážděné v jedné společné DVD edici jsou ale poprvé.
Sokurovovu Moskevskou elegii (vlastně první ruský dokument o Tarkovském, který ale vznikl příznačně až po jeho smrti) jsem zde před časem přiblížil prostřednictvím recenze amerického DVD, které vyšlo u společnosti Facets Video v roce 2006. Zde se tedy zastavím jen u technických detailů britského vydání. To se od amerického liší v kvalitě jen minimálně. Britský disk mi připadá o něco málo kontrastnější, jinak je na tom ale s americkým "kolegou" kvalitativně zhruba stejně, takže pro detaily odkazuji na již zmíněnou recenzi, případně na její samostatnou fotogalerii. Odlišná je ale specifikace britského disku. Detaily, že zvuk je v DD 2.0 (u amerického v DD 1.0) a že britský disk je kódovaný pro Region 2 (americký Region 0) připomínám jen pro úplnost. Podstatný rozdíl je v tom, že britské vydání obsahuje anglické titulky "natvrdo" vložené do obrazu, zatímco u toho amerického jsou vypínatelné. Fanoušci kteří ovládají ruštinu tak za toto britskému disku udělí nejspíš velké mínus. První disk je ještě doplněn o velmi stručnou Sokurovovu biografii.

Procítěný Markerův dokument Jeden den ze života Andreje Arsenjeviče vyšel na DVD už dříve ve Francii, jako součást velkého boxsetu dokumentů různých autorů. Kdo se zajímá o Andreje Tarkovského tak byl tedy nucen stále čekat, až se film objeví v nějakém jiném vydání, třeba jako bonus nebo v kolekci jiných tematicky příbuzných snímků. Takové očekávání by tedy mohl splnit právě britský disk. Bohužel tomu tak je ale jen na půli cesty. Ne proto, že technická kvalita přepisu je jen průměrná, někdy dokonce i špatná. Kvalita obrazových materiálů je zde často dána tím, že Marker přebíral záběry z jiných Tarkovského filmů z roztodivných kopií a zdrojů a tak se podobně jako u výše zmíněného Sokurovova dokumentu nedostatky předloh odrazily i v Markerově filmu. Z dokumentárního hlediska na něm jsou nejpodstatnější stejně záběry natočené samotným Markerem, v mysli utkví zejména cituplná scéna příletu Andrejova syna po letech odloučení a shledání s již nemocným otcem, cenné jsou Markerovy k sobě sesazené pasáže z Tarkovského filmů dokumentující jeho styl, potažmo vůbec pojetí spirituální kinematografie. Problém tohoto DVD přepisu je ale v tom, že pro něj nebyla použita originální francouzská verze, ale tzv. mezinárodní. V podstatné části dokumentu totiž zní hlas vypravěče a mezinárodní verze tuto část zvukové stopy nemá, protože se počítá, že bude dodabována podle textové předlohy vždy do příslušné "národní" verze. I Česká televize uvedla film s českým dabingem a titulky byly vloženy jen tam, kde hovořily přímo postavy na plátně. Artificial Eye použila pro toto DVD britskou "národní" verzi, takže hlas vypravěče zde hovoří anglicky a anglické titulky (tentokrát zcela nelogicky pro změnu vypínatelné) jsou nasazeny jen tam, kde se hovoří rusky, italsky nebo švédsky.

Poslední dokument Tempo di viaggio je v produkci Artificial Eye již repeticí. Tentýž vydavatel jej totiž zařadil již před lety na dvojdisk s Tarkovského filmem Nostalgie (viz recenze na Nostalghia.cz). Jedná se o úplně stejný přepis, se všemi jeho klady i zápory. Jeden podstatný rozdíl k lepšímu ale u novějšího vydání je - anglické titulky. Byly zde nově nasazeny, byl požit jemnější font písma a hlavně - byly v nich opraveny místy neuvěřitelné chyby. Důkazem budiž dva následující screenshoty - první z vydání 2 DVD Nostalgie, druhý z 2 DVD The Andrei Tarkovsky Companion. Jako bonusy jsou na druhém disku zařazeny opět velmi stručné biografie Chrise Markera, Tonino Guerry a Andreje Tarkovského.

Nový britský dvojdisk je tak zajímavým a hezkým spojením několika kratších "variací" na stejné téma. Ve své výsledné podobě je ale spíš zklamáním, hlavně v přístupu k titulkům a použitým verzím zdrojových materiálů. Míru lajdáctví vydavatele dosvědčuje i fatální chyba v anglické transkripci Tarkovského jména v titulu menu na druhém disku. Podle posledních informací je sice chyba u nových výlisků již opravena, přesto mi na mém "pre-orderovém" vydání (v tuto chvíli tedy vlastně raritním) bude připomínat tak trošku nedotaženost celého slibného projektu.

[zpracoval Petr Gajdošík. Na Nostalghia.cz publikováno 12. června 2007]
(poslední update: 12. června 2007)