PAL čb/br., 2.16:1 (letterbox), rusky (2.0), česky (DD 2.0) české tit.

+ recenze vydání Zóny
 + recenze vydání Criterion Collection
 + Řitka Video
 + Zóna
 + DVDBeaver
Tarkovského Solaris se dočkala druhého českého vydání: od jiného vydavatele, v jiné podobě a specifikaci. Originální příležitost porovnat dva tuzemské disky s Tarkovského filmem, nové vydání od společnosti Řitka Video a předchozí edici Zóny (2007). (A nenechte se zmýlit níže umístěným obalem DVD s americkým remakem, více viz níže.)

Úvodem možná marginální poznámka, ale nemůžu se u toho nezastavit. Grafici Řitky Video se asi příliš nenamáhali s vymýšlením prezentace disku i úvodního menu. Obal mi totiž opravdu hodně připomíná grafiku prezentace novějšího zpracování Solaris od Stevena Soderbergha (viz ukázka vpravo) a styl úvodního menu se zase nápadně podobá grafice obalu Solaris od Criterion Collection (viz ukázky níže). Ale přejděme k podstatnějšímu...

Řitka Video
Criterion Collection

Řitka Video vydala Solaris na jednom disku (oproti dvojdisku ze Zóny), což už může napovídat, že 160 minut dlouhý film na něm bude nutně přepsán do menšího množství dat. Vydavatel sice na disk neumístil vícekanálový remix a zvuk ponechal jen v původním dvoukanálovém mono (DD 2.0), na druhou stranu takto "ušetřené" místo zaplnil volitelným českým dabingem (také v DD 2.0). K dispozici jsou také české titulky.

Od zveřejnění podrobnějších specifikací disku budily některé jejich hodnoty obavy: i dnes stále na webu uváděná informace, že obraz bude ve formátu 1.33:1 se naštěstí ukázala omylem. I tak nejsou ale poměry stran obrazu ideální (oproti mnohem vydařenějšími vydání Zóny). Obraz má poměr stran přibližně 2.16:1, zatímco vydání ze Zóny disponuje poměrem stran 2.20:1. Rozdíl je sice nepatrný, skoro se dá říct že zanedbatelný, ale je tam přece jen jeden podstatný detail. Nepatrně menšího horizontálního zúžení totiž nebylo dosaženo ořezem, ale mírnou deformací obrazu. Jak je z níže uvedených ukázek vidět, obrazových informací je na obou vydáních prakticky stejně (nikde nic nechybí), obraz disku od Řitky Video je ale výškově poněkud protaženější. Jeho o něco horší kvalitě nahrává i letterboxový přepis.

Kvalitou obrazu jednoznačně vede Zóna. Jak jasnějšími a zřetelnějšími barvami a kontrasty, tak i v podání detailů. I když nutno říct, že disk od Řitka Video na tom v tomto směru není rozhodně nejhůř. Osobně se ale domnívám, že Řitka Video se po obdržení masteru od ruského partnera (totožného s tím co měla k dispozici Zóna) už s dalšími úpravami moc nezabývala a vydala jej na disku tak jak jej dostala. Více napoví níže uvedené obrazové ukázky.

vrchní = Řitka Video; spodní = Zóna

Řitka Video
Zóna
Řitka Video
Zóna
Řitka Video
Zóna
Řitka Video
Zóna
Řitka Video
Zóna

Originální zvuková stopa je vpořádku, zdá se mi jen slabě zašuměná s občasnými lupanci, ale při běžném poslechu je to skoro nepostřehnutelné. České tiulky jsou k ní navolené "napevno", nelze je tedy vypnout. Originální je ale český dabing. Nejen proto, že pokud mne paměť neklame, je to první Tarkovského film nadabovaný do češtiny, ale i proto, že se jedná o jinou zvukovou stopu nejen dialogově, ale i ruchově. V pozadí je totiž po velkou část doby (zejména v pasáži na vesmírné stanici) slyšet nepřetržitý brum, který ovšem nevypadá jako technická vada, ale dělá dojem záměrné "hudební" vložky, která má vytvářet zvukové "pozadí". Je mi záhadou odkud pochází a pokud je tam vložený záměrně, tak jaký má mít účel.

Vydání Solaris od Řitka Video tedy může sloužit nenáročným divákům jako uspokojivá alternativa, samozřejmě v případě, že si film pustí s originálním zvukem a českými titulky. Náročnější divák určitě upřednostní preciznější vydání Zóny (ovšem je nutné hned dodat, že zóní edice je již nějaký čas vyprodaná). Pro úplnost připomínám, že disk se Solaris vydala Řitka Video také ve stánkové verzi v edici Filmag.

[zpracoval Petr Gajdošík. Na Nostalghia.cz publikováno 11. dubna 2010]
(poslední update: 11. dubna 2010)