|
|
31. prosince 2008
Na poslední den roku 2008 jsem si schovával příspěvek, který jsem nazval
Vzpomínky na budoucnost.
Motivovaly mě k němu současné překotné změny v audiovizuálních technologiích, přinášejících
nám do domácností filmovou tvorbu. Jednotlivé části tohoto „silvestrovského“ čtení jsem
postupně nacházel při listování staršími filmovými časopisy. Hezké počtení a hlavně hezký
nový rok 2009 :-)
22. prosince 2008
Šestý ročník ankety Nostalgické DVD roku byl k dnešnímu dni otevřen na
samostatné stránce. Pravidla i systém hlasování
zůstávají beze změny - tak jako v jiných letech je možné hlasovat vždy jen jednou v každé
ze čtyř kategorií (Filmový titul na DVD, Technické zpracování, Bonusová výbava, Ediční počin
roku). Kdo nenajde v „nominační„ nabídce titul, pro nějž by rád hlasoval, může využít možnost
zaslat hlas emailem. Hlasovat lze kdykoliv do 10. ledna 2009, výsledky by měly být zveřejněny
hned následující den.
Letos pravděpodobně poslední DVD novinky na samostatných stránkách o
Ingmaru Bergmanovi
a Akiru Kurosawovi.
12. listopadu 2008
Hned dva čtyřdiskové boxy s filmy R. W. Fassbindera uvedly na pulty svých prodejen Levné knihy.
V první balení jsou filmy MARTHA, V ROCE SE TŘINÁCTI ÚPLŇKY, PROČ POSEDL AMOK PANA R.
a dokument o R. W. Fassbinderovi NECHCI, ABY MĚ MILOVALI od režiséra Hanse Günthera
Pflauma. Druhý box obsahuje snímky LOLA, NĚMECKO NA PODZIM, TOUHA VERONIKY VOSSOVÉ a
TŘETÍ GENERACE. Podle předběžných zpráv je kvalita přepisů mimořádně dobrá a i
zpracování disků je bezproblémové. Cena každého boxu činí 299,- Kč. Zdá se tedy, že po
všech stránkách jde o zajímavý ediční počin.
DVD novinky k dnešnímu datu také na samostatných stránkách o
Andreji Tarkovském,
Ingmaru Bergmanovi
a Luisi Buñuelovi.
27. října 2008
Společnost New Yorker Video uvede na začátku prosince na trh DVD disk s třemi krátkými
filmy Wernera Herzoga nazvaný Three Short Films By Werner Herzog. Obsahovat bude
tři filmy z období, kdy se Herzog natáčení dokumentů začal teprve vážněji zabývat. Film
DIE GROßE EKSTASE DES BILDSCHNITZERS STEINER (1974) přibližuje závodního skokana na
lyžích, švýcarského mistra světa Waltera Steinera, když se zaměřuje především na jeho
psychologii před a během závodu. Osobitým režijním vkladem je propojení často zpomalovaného
obrazu s hudbou vizionářské a experimentální kapely kapely Popol Vuh. Z roku 1976 pochází
zvláštní dokument HOW MUCH WOOD WOULD A WOODCHUCK CHUCK... o vyvolávačích na aukcích
dobytka, který nechce zachytit ani tak konkrétní jedince nebo celkovou atmosféru aukcí, ale
spíš specifické způsoby vyjadřování a komunikace jejich účastníků. O rok později pak vznikl
snímek LA SOUFRIERE - WARTEN AUF EINE UNAUSWEICHLICHE KATASTROPHE (Čekání na katastrofu),
v němž Herzog zaznamenal reakce a výpovědi lídí z ostrova Guadeloupe, kteří odmítli evakuaci
před očekávaným výbuchem sopky.
22. října 2008
Čtrnáctý box criterionské řady Eclipse přinese jinak těžko dosažitelné rarity, tři
historické filmy Roberta Rosselliniho natočené v letech 1972-1974 pro italskou televizi
RAI. Slavný režisér se na závěr své kariéry pustil do gigantického projektu, jehož cílem
bylo skloubení uměleckých a vzdělávacích ambicí. Snahou bylo vytvořit hrané verze skutečných
historických událostí a osudů a to takovým způsobem, aby měly nejen uměleckou úroveň, ale
byly současně přitažlivé i tím, že jasně a zřetelně předkládají historii co nejširšímu publiku.
K tomu měly sloužit nejen náměty ze života významných osobností, potažmo z důležitých dějinných
epoch, ale i zaměření na malé a obvykle opomíjené detaily běžného života lidí v minulých
staletích. Kromě toho ve druhém plánu všech námětů zřetelně vyvstává tendence poukázat na
motivy, které jsou dodnes základem (i omezením) lidského vnímání světa a našeho místa v něm.
Ve filmu BLAISE PASCAL (1972) se na ploše 135 minut snažil rekonstruovat myšlenkový
svět člověka, který se usilovně snaží pochopit podstatu světa kolem sebe, smysl přírodních
zákonitostí a jejich vzájemnou provázanost. Následující THE AGE OF THE MEDICI (1973)
ohromí svou délkou 252 minut, v níž je dílo rozvržené do tří tematicky samostatných celků -
The Exile of Cosimo, The Power of Cosimo a Leon Battista Alberti.
Rossellini v nich podává barvitý obraz renesanční filosofie, tehdejších sociálních, politických
a ekonomických teorií. Prostředkem mu k tomu je především postava Cosima di Medici, představite
slavné a evropsky významné florentské rodiny, který musel nejdříve trávit část svého života
ve vyhnanství, aby se po návratu stal mecenášem podporujícím rozvoj obchodu, věd a umění,
inspirátorem a donátorem řady významných uměleckých děl. Vedle jeho postavy má ve filmu
velkou roli také osobnost jeho dvorního učence Leone Battisty Albertiho. V posledním filmu
CARTESIUS z roku 1974 (152 min.) je v ohnisku Rosselliniho zájmu filosof a matematik
17. století René Descartes, především jako průsečík pochybností o možnostech jednoznačného
poznání reality a střetů vědeckých poznatků s církevními dogmaty. - U celého projektu je
obdivuhodná minimálně odvaha, s níž se autoři pustili do obsahově tak náročných námětů
postihujících myšlenkové, kulturní a vůbec duchovní podhoubí evropské civilizace, i to, že
látku dokázali shrnout do ucelených filmových tvarů a i přes obsahovou složitost jí dát
vnitřní rytmus a provázanost. Na druhou stranu byla u těchto historických exkursů Rossellinimu
někdy vytýkána přílišná upovídanost (na všech spolupracovala scenáristka Marcella Mariani)
a místy i rozvleklost, kterou ovšem podle některých kritiků bohatě vyvažuje preciznost v
detailu. U criterionského boxu je jen škoda, že z této rodiny Rosselliniho historických
televizních portrétů vypadl první titul, kterým byl v roce 1971 film SOCRATE.
Celkem čtyřdiskový box tak bude obsahovat jen tři filmy ze čtyřdílné série (THE AGE OF THE MEDICI
bude na dvou discích). Cena se bude pohybovat kolem 50 dolarů, vydání je ohlášeno na leden
2009. (Roberto Rossellini natočil pro televizi ještě několik dalších historických titulů,
ale ty stojí mimo tento „vzdělávací“ projekt.)
Nemohu opomenout upozornění na vynikající katalog tuzemských i zahraničních DVD disků
s českými a slovenskými filmy, který je k dispozici na stránkách
Silent-era.net.
Podobných soupisů existuje na netu několik, jen tento ale nabízí jak přehledné rozčlenění
podle roků vzniku filmů („uvnitř“ jednotlivých let jsou pak filmy řazeny abecedně), tak
náhledy obálek a hlavně případné odkazy na recenze na DVDFreak.
Významní režiséři pak zde mají své vlastní odkazy na soupis vydaných DVD (zatím František
Vláčil, Otakar Vávra a Karel Zeman). Opravdu užitečná pomůcka za níž patří autorovi minimálně
hluboce smeknout.
Další říjnové DVD novinky na stránkách o
Michelangelu Antonionim,
Luisi Buñuelovi,
Federicu Fellinim,
Akiru Kurosawovi
a Luchinu Viscontim.
18. září 2008
V prosinci vydá Criterion Trierův pozoruhodný film EVROPA (1991). Film sice u nás už
na DVD vyšel, ale americká edice za slovo i tak stojí. Nejen proto, že půjde jistě o technicky
vynikající přepis, ale hlavně pro celou řadu bonusových materiálů, které budou připojeny.
Criterion totiž EVROPU vydá jako dvojdisk a celý druhý disk bude nacpán dokumenty
a dalšími materiály. Dokument THE MAKING OF „EUROPA“ přibližuje natáčení filmu od
prvních plánů až po práci na place, snímek TRIER’S ELEMENT je vlastně dlouhým
rozhovorem s Trierem, proloženým záběry z premiéry filmu v Cannes a následné tiskové
konference. V krátkém dokumentu ANECDOTES FROM EUROPA jsou seřazeny rozhovory s
několika členy tvůrčího štábu. Další rozhovory jsou vedeny s kameramanem Henningem Bendtsenem,
skladatelem Joachimem Holbekem, výtvarnicí Manon Rasmussenovou, střihačem Tómasem Gislasonem,
producentem Peter Aalbćk Jensen, vedoucím výpravy Peterem Grantem, herečkou Michael Simpsonovou,
produkčním Per Armanem a hercem Ole Ernst. Další rozhovor s Trierem je veden na téma jeho
trilogie „Europa“. Filmové bonusy uzavírá krátky film EUROPA — THE FAECAL LOCATION
a pominout nemohu ani tradiční alternativní stopu s komentářem režiséra.
Levné knihy uvedly na pulty svých prodejen disk s proslulým filmem Andrzeje Wajdy
POPEL A DÉMANT z roku 1958. Přepis filmu není na disku bohužel v nejlepší kvalitě.
Obraz sice neobsahuje nečistoty, ale trpí nízkým datovým tokem, což způsobuje občasnou
„zubatost“ a ztrátu detailů. Originální formát 1.66:1 je uložen v letterboxu. Dvojkanálové
polské mono je doplněno českými titulky. Mimochodem - za 14 dní, 3. října, uplyne od polské
premiéry filmu celých 50 let.
Další novinky na stránkách o Luisi Buñuelovi.
26. srpna 2008
Dvojdisk s dvojfilmem CÍSAŘŮV PEKAŘ - PEKAŘŮV CÍSAŘ musí udělat radost každému
filmovému fanouškovi. Přepis filmu je na disku ve slušné „kondici“. I přes poměrně náročné
restaurační práce nebyl sice obraz zbaven úplně všech poškození a nečistot, některé scény
jsou stále trošku neostré a ani barevné a světelné vyrovnání některých navzájem rozdílných
sekvencí není vždy úplně přesné, přesto lze ale film z disku vidět v doposud nejlepší
dosažené kvalitě. Otázkou je, co umožňovaly dochované filmové materiály, staré několik desítek
let. Druhý disk nabízí více než tři hodiny bonusových rozhovorů - slovo filmového historika o
zajímavé a bouřlivé historii vzniku filmu (Ivan Klimeš), několik rozhovorů s pamětníky
(V. Chytilová, D. Janečková, J. Krejčík, L. Lipský), sedm samostatně natočených rozhovorů
k tématům spojeným s filmem (Rudolf II. a Praha za jeho vlády, legenda o Golemovi, historie
divadelní hry Golem, představení Národního filmového archivu a prací na restaurování filmových
materiálů) - dále bohatou fotogalerii, textové biografie, seznam ocenění a několik desítek
stránek soudobé dokumentace (promo materiály, ukázky z tisku, překlady zahraničních recenzí,
plakáty). Příznivý dojem doplňuje i krásně vyvedený papírový digipack. Sám za sebe mohu říci,
že jde bezesporu o jednu z nejpečlivějších edic českého filmu na DVD vůbec. Pečlivou
srovnávací recenzi českého i zahraničního vydání lze najít na stránkách
DVDFreak.
Criterion vyrazil do „modrých časů“, když před několika dny začal v pre-orderu nabízet
první várku svých již dříve ohlášených titulů na nosičích Blu-ray. Tři klasické tituly ze
svého katalogu MUŽ, KTERÝ SPADL NA ZEMI, TŘETÍ MUŽ a POSLEDNÍ CÍSAŘ,
vydané i na DVD, doplní také nové přepisy filmů BOTTLE ROCKET (Wes Anderson, 1996)
a CHUNGKING EXPRESS (Wong Kar-wai, 1994), vydávané paralelně rovněž na DVD. V
technických specifikacích všech titulů naleznete údaje o tom, že byly vytvořeny z nových
podkladů (většinou nově vytvořený interpozitiv, v případě archivního TŘETÍHO MUŽE
velmi dobře zachovalý pozitiv), u novějších snímků se pracovalo pod supervizí režiséra.
Zvukové stopy jsou remasterovány z originálních magnetických pásů, přičemž kapacita nosiče
dovoluje, že na něm jsou uloženy v nekompresním formátu. Bonusová výbava zůstala letmým pohledem
u již dříve na DVD vydaných titulů stejná a předpokládám, že stejná bude i její technická
kvalita. Všechny disky budou s největší pravděpodobností kódované pro Region 1, takže evropští
fanoušci bez speciálních přehrávačů budou mít smůlu. Pro většinu tak zatím nebude využitelná
ani lákavá criterionská nabídka: při zaslání titulu dříve vydaného na DVD prodá Criterion
jeho Blu-ray verzi za sníženou cenu 20 dolarů. Pre-orderová cena nových disků se jinak
pohybuje kolem 32 dolarů.
Dalšími listopadovými criterionskými novinkami, tentokrát „jen“ na DVD, budou známý
FANFÁN TULIPÁN a především Rittův špionážní thriller ŠPIÓN, KTERÝ PŘIŠEL Z CHLADU
z roku 1965, pro našince zajímavý i hereckou účastí George Voskovce. Reprezentativní dvojdisk
přinese i bohatou várku bonusů.
6. srpna 2008
O filmu VZESTUP už potřetí, tentokrát krátce o stánkové reedici českého DVD, která
opravuje nejzásadnější chyby prvního vydání, ale pocit uspokojení asi nenavodí. Více viz na
samostatné stránce.
22. července 2008
Criterion Collection uvede v říjnu na trh dva filmy Jeana-Pierra Melvilla - PRÁSKAČ
(1962) a DRUHÝ DECH (1966) - reprezentující hlavní žánr jemuž se Melville věnoval,
žánr kriminálního filmu. Oba filmy současně představují i přední francouzské herce své
doby, J.-P. Belmonda a Lino Venturu, mj. i archivními rozhovory v bonusové části disků.
Dvěma tituly Criterion připomene i tvorbu Johna Cassavetese. Půjde o filmy OVLIVŇOVANÁ
ŽENA (1974) a ZAVRAŽDĚNÍ ČÍNSKÉHO BOOKMAKERA (1976), v nichž v obou případech
ztělesnila hlavní ženské hrdinky režisérova žena Gena Rowlandsová. V prvním případě jí byl
hereckým partnerem Peter Falk, ve druhém pak sám režisér. V obou případech budou v bonusech
zařazeny archivní rozhovory, druhý zmíněný film bude vydán na unikátním dvojdisku obsahujícím
původní verzi filmu dlouhou 135 minut a o dva roky později vzniklou zkrácenou verzi dlouhou
108 minut. Criterion přistopil k edici obou verzí v jednom packu proto, že oba sestřihy
vznikaly pod dohledem režiséra a lze je tak považovat za suverénní a plnohodnotné. Dalšího
dvoudiskového setu se dočkají Altmanovy PROSTŘIHY. Na disku bude nový excelentní
transfer s šestikanálovým zvukem, hudební stopu si bude možné pustit také izolovaně. Druhý
disk přinese videorozhovor Altmana s Timem Robbinsem, dokument o natáčení, dokument o životě
Raymonda Carvera, výňatek z televizního pořadu BBC o filmu, několik originálních zvukových
nahrávek a rozhovorů, vystřižené scény ad. Posledním ohlášeným říjnovým titulem bude film
MISSING Costy-Gavrase z roku 1982, jehož edice kromě samotného filmu přinese také
několik videorozhovorů a dokumentů.
Ještě originálnější ale bude v nabídce Criterionu pro sběratele měsíc září. Mimo běžně ohlašované
katalogové tituly totiž vyjde velký boxset s názvem Essential Art House: Volume One,
který by měl zahajovat řadu boxů s výraznými cinefilskými tituly, distribuovanými v šestidiskových
setech. Box č. 1 nabídne disky s filmy KRÁSKA A ZVÍŘE (1946), VELKÁ ILUZE (1937),
NŮŽ VE VODĚ (1962), PÁN MUCH (1963), RAŠOMON (1950) a LESNÍ JAHODY
(1957). Jednotlivé tituly půjdou zakoupt i samostatně (cca 20 dolarů), celková cena boxu činí
skoro 100 dolarů. Disky budou obsahovat jen samotný film, přiloženo bude několik poznámek
k jeho vzniku a historii. Zajímavé je, že v dnešní honbě za novými a dokonalejšími transfery
v HD rozlišení přistoupil Criterion v tomto případě k edicím ze starších transferů. Důvod
není ryze obchodnický (vyprodávání skladu apod.), ale spíše osvětový. Criterion chce nabídnout
zájemcům levné, ale kvalitní přepisy, které mohou dobře posloužit jak těm, kteří se nechtějí
honit za stále kvalitnějšími vydáními, nabobtnalými kupou různých bonusů, tak těm, kdo se
s filmovým uměním teprve seznamují a jde jim především o samotné filmy. Tak trošku mě napadá
přirovnání „školní pomůcka“.
A Criterion do třetice: dvanáctý box řady Eclipse bude tvořit „proletářská trilogie“
Aki Kaurismäkiho z druhé poloviny 80. let s filmy SHADOWS IN PARADISE, ARIEL a
THE MATCH FACTORY GIRL, vnitřně spojených tématem společenských vydědenců i hereckou
účastí Kati Outinenové a režisérova oblíbence Matti Pellonpääa (neobsazen jen v posledním
filmu trilogie THE MATCH FACTORY GIRL). Jak velí tradice řady Eclipse, na discích
budou pouze „holé“ filmy s originálním zvukem. Z oficiálního webu sice vypadla informace o
přítomnosti anglických titulků, ale to je pravděpodobně jen opomenutí, jestli mě paměť neklame,
vůbec první, kterého jsem se na criterionských stránkách dočkal.
Sedmdesátým katalogovým titulem řady Masters of Cinema bude film THE DEVIL AND DANIEL WEBSTER,
který v roce 1941 natočil režisér William Dieterle. Film podle předlohy Stephena Vincenta
Beneta je jakousi americkou variací na faustovské téma, odehrávající se na konci 19. století
v New Hampshire. Obsahová a dějová stránka díla sice trošku pokulhává, režisérovi se nepodařilo
tak úplně diváka vtáhnout do příběhu, za pozornost ale stojí filmařské provedení, ať už mám
na mysli kameru (Joseph August) nebo na svou dobu revolučně „míchanou“ hudbu Bernarda Herrmanna,
který při ní jako inspiraci použil většinou různé zvuky a ruchy. Mimochodem, práce na tomto
filmu vynesla Herrmannovi, známému hlavně díky filmům Alfreda Hitchcocka, jediného uděleného
Oscara. Samotný film vznikl ve stopáži 107 minut, pro širší uvedení byl ale zkrácen o 22 minut.
V USA vydal film v reprezentativní edici Criterion už v roce 2004. Edice MoC bude tomuto
disku minimálně rovnocená.
3. července 2008
V dubnu vydané disky s filmy Alberta Lamorisse BÍLÁ HŘÍVA a ČERVENÝ BALÓNEK
(Janus Films) se staly předmětem recenze, v níž se zastavuji i u další tvorby tohoto
francouzského režiséra. Recenzi s připojenou malou galerií screenshotů přináším na
samostatné stránce.
29. června 2008
V pondělí 30. června bude uveden do distribuce dvojdisk s filmem KRÁSNÁ HAŠTEŘILKA a
současně bude rozeslán i předem vyprodaný náklad 333 disků s filmem PŘÍBĚH MARIE A JULIENA.
Recenzi obou disků přináším na
samostatné stránce.
2. června 2008
VZESTUP - repete! Opět se vracím k českému disku s filmem VZESTUP, o
němž jsem zde psal již několikrát, naposledy 13. května (viz níže). Nepříznivé přijetí
technické podoby disku zřejmě vyvolalo žádoucí reakci vydavatele (Řitka Video) a jak to
tak vypadá, tak se VZESTUP dočká české reedice. měly by v ní být napraveny alespoň
ty nejkřiklavější chyby. Více o tom v dodatku na konci
recenze českého vydání.
20. května 2008
V několika posledních měsících roku 2008 došlo k podle mne mimořádné ediční události, která
zůstala tak trochu nepovšimnuta. V britské řadě Masters of Cinema (MoC) bylo postupně
vydáno několik zásadních děl Kendži Mizogučiho, prezentovaných ve velmi dobrých a restaurovaných
přepisech a se zajímavým bonusovým materiálem. Více na
samostatné stránce.
Filmy Larisy Šepiťkové se v nedávné době zmiňovaly zejména v souvislosti s českým (totálně
nepovedeným) vydáním jejího fenomenálního díla VZESTUP (viz níže aktualita z 13. května).
Nyní nejen k tomuto jejímu filmu sáhl americký Criterion, který oznámil, že další box
z řady Eclipse bude věnován právě tvorbě Larisy Šepiťkové. Z jejího díla Criterion vydá
již zmíněny VZESTUP, ale také starší snímek KŘÍDLA z roku 1966, film, jenž
byl ve své době označován za jeden z nejpozoruhodněších filmů o současné sovětské společnosti,
neotřelá psychologická studie člověka, ženy-pilotky, která je neschopná se vypořádat s válečným
traumatem a zůstala i po válce v zajetí svého minulého života, beze snahy svůj život
přizpůsobit novým podmínkám. Criterionský box přinese oba filmy s originálním zvukem, doplněné
anglickými titulky. Jak velí tradice řady Eclipse, nebudou filmy doplněny žádnými bonusy.
Je ale skoro jisté, že obrazové přepisy budou nepochybně lepší než u zpackaného českého
disku, a pravděpodobně i u jinak koukatelného ruského vydání. Vydání je ohlášeno na srpen,
jeho cena v preorderu činí příjemných 24 dolarů. - V další nabídce Criterionu se na srpen
objevují snímky 24 OČÍ (1954) Keisuke Kinošity, vypravený jako dvoudiskový set,
vojenské drama SMALL BACK ROOM (1949) Michaela Powella a Emerica Pressburgera,
novodobou kinematografii bude zastupovat disk s filmem Guy Maddina BRAND UPON THE BRAIN!
(2006) a vrcholem srpnové nabídky asi bude reedice jednoho z prvních criterionských disků,
Pasoliniho SALO, o němž se podrobněji rozepíši zítra na stránkách o
P. P. Pasolinim.
13. května 2008
V březnu vydaný disk s fenomenálním filmem Larisy Šepiťkové VZESTUP se konečně dočkal
podrobnější technické analýzy. Z té produkt vydavatelství Řitka Video nevychází zrovna
nejlépe, otevřeně se dokonce odvažuji říct, že lze disk považovat za technologický paskvil.
Více o tom ve stručném shrnutí na
samostatné stránce.
Jedna z největších japonských produkčních společností Shochicku by měla 21. května spustit
online službu, nabízející přes internet snímky z jejího přebohatého archivu. Vyplývá to
ze zprávy internetové verze deníku
Variety.
Podle tohoto zdroje by uživatelé měli platit za týdenní přístup 3,54 dolarů, měsíční poplatek
by měl být ve výši 10,14 dolarů. Každý měsíc by mělo v nabídce přibývat 10-20 filmů měsíčne,
v plánu je do konce roku 2008 umístit na server 200 titulů. Společnost Shochicku byla v
minulosti producentem např. filmů Jasudžira Ozua, Keisuke Kinošity (např. BALADA O NARAJAMĚ)
nebo některých samurajských snímků Masahiro Šinody. Je ale potřeba dodat, že oficiální stránky
společnosti Shochiku zatím o tomto projektu mlčí.
Ta zpráva je stará již několik dnů: Criterion Collection přistoupí od podzimu k vydávání
svých titulů i na nových Blu-ray discích. První várka
třinácti snímků
v nově remasterovaných HD transferech přináší většinou reedice již dříve vydaných filmů, mj.
TŘETÍ MUŽ, NIKDO MNE NEMÁ RÁD, POSLEDNÍ CÍSAŘ nebo WALKABOUT.
V případě tohoto Roegova snímku půjde o zcela novou edici, vybavenou nejen úplně novým
transferem, ale i novými bonusovými materiály. Film bude v tomto transferu současně vydán
i na DVD, které nahradí původní criterionský letterboxový přepis. Úplnou novinkou na BR
pak bude film Gregory Navy EL NORTE (1983), magicky natočený sociální snímek o těžkém
životě nájemných indiánských dělníků v Guatemale. K vydání prvních BR titulů by mělo dojít
v říjnu 2008.
9. dubna 2008
Nevím nakolik mi vydání českého DVD s dokumenty o Josefu Sudkovi v roce 2004 uniklo díky
mé nepozornosti nebo pro jeho minimální propagaci (o disku jsem nyní našel na internetu
jedinou krátkou zmínku na stránkách Krátkého filmu), ale vcelku mi to je jedno. Jsem velmi
rád, že se mi DVD Josef Sudek dostalo
do rukou aspoň nyní a věřím, že moje radost a potěšení z něj jsou stejné, jako by byly v
roce jeho vydání.
27. března 2008
Nepochybně jednou z DVD událostí roku 2008 bude edice dvou slavných filmů Alberta Lamorisse
ČERVENÝ BALÓNEK (1956) a BÍLÁ HŘÍVA (1952), které připravuje ve speciálním
boxsetu Criterion Collection. O vydání obou filmů jsem se zmínil již v aktualitě 21. ledna
(viz níže), nyní je již známá i přesnější specifikace disků: filmy na nich budou v novém HD
transferu, pečlivě vyčištěném a restaurovaném, samozřejmě s originálním francouzským
zvukem a anglickými titulky (v případě ČERVENÉHO BALÓNKU je to ale jedno,
ve filmu nejsou žádné dialogy). K oběma titulům budou k dispozici i dobové trailery, v případě
BÍLÉ HŘÍVY navíc také komentář Petera Strausse. Na serveru YouTube je zejména k
ČERVENÉMU BALÓNKU k dispozici celá řada videí, od těch s celým filmem přes různé
ukázky až po novodobé krátké filmečky (mezi nimiž mne zaujal tento klip)
či grotesky inspirované tímto dílem a nebo např. trailer
k novému filmu Hsiao-hsien Houa LE VOYAGE DU BALLON ROUGE (2007) s Juliette Binocheovou,
který ač odehrávající se v Paříži, není remakem Lamorissova díla, ale svým způsobem mu vzdává osobitou
poctu. Třídiskový criterionský boxset s titulem Children´s Classics doplňuje disk s
animovaným filmem Billa Masona PADDLE TO THE SEA z roku 1966 (více o něm viz níže aktualita
z 21. ledna). Boxset stojí v preorderu dohromady 32 dolarů, každý disk lze ale pořídit i
zvlášť za 12 dolarů. Datem vydání by měl být 29. duben 2008.
Série disků s filmy Charlie Chaplina, o nichž jsem zde poprvé informoval 27. února (viz
níže) je již z větší části na trhu v prodejnách Levných knih. Detailnější přehled o
obsahu disků najdete na českých stránkách Silent-era.net
19. března 2008
Červnové nabídce Criterion Collection vévodí dvojdisk s fantaskním epizodicky členěným dílem
Paula Schradera MISHIMA: A LIFE IN FOUR CHAPTERS (1985), natočeném podle scénáře
režisérova bratra Leonarda a podle námětu ze života japonského spisovatele a scenáristy Jukio Mišimy.
Film členěný do čtyř částí, s řadou flashbacků, střídáním černobílého a barevného materiálu
a reálných a stylizovaných sekvencí patří k nejlepším Schraderovým dílům vůbec. Snímek vyniká
i zvukovou stopou: na hudbě se podílel Philip Glass a nahrál ji Kronos Quartet, hlas vypravěči
příběhu propůjčil Roy Scheider, koproducenty filmu jsou F. F. Coppola a George Lucas.
Criterionský dvojdisk je připravován pod dohledem režiséra a kameramana filmu, doplněný bude
režisérovým komentářem, hodinovým dokumentem, asi čtyřmi obsáhlými rozhovory a trailerem.
S tímto filmem je do jisté míry spojený i další titul od Criterion Collection, kterým bude
krátkometrážní japonský snímek PATRIOTISM (1966) natočený právě Jukio Mišimou a
Domoto Masakim (sám Mišima hraje ve filmu také postavu poručíka). Demytizující drama důstojníka,
který ukončí svůj život sebevraždou mělo ve své době v Japonsku mimořádný společenským dopad,
nehledě na to, že Mišima ve filmu předpověděl svou vlastní smrt. Krátce po ní byly všechny
kopie filmu zničeny, ale jako zázrakem se uchoval negativ z nějž byl nyní film zhotoven
znovu. Ačkoliv je film jen půlhodinový, bude na disku bohatý bonusový materiál - dlouhá
nahrávka rozhovoru s Jukio Mišimou (45 min.), dokument o natáčení (45 min.) a ukázky z
interview s režisérem. - Další červnovou novinkou bude edice francouzského dramatu VELKÝ RISK
z roku 1960, které s Lino Venturou, Sandrou Milo a Jean-Paul Belmondem v hlavních rolích
natočil režisér Claude Sautet. Kolekci prvního letního měsíce pak doplňuje nová edice
klasického westernu Anthony Manna ZBĚSILCI (1950) o tragédii osadnické rodiny a
i v našich kinech uvedený snímek PŘED DEŠTĚM (1994) Milčo Mančevského.
Jedním z nejdůležitějších dokumentů, které ve své kariéře natočil Chris Marker, je portrét
ruského režiséra Alexandera Medvedkina (1900-1989) nazvaný THE LAST BOLSHEVIK (1992).
Medvedkin patřil k velkým průkopníkům filmu jako propagandy, v němé éře natáčel různé
propagační filmy a agitky, výrazným činem byl jeho tzv. „filmový vlak“, který zorganizoval
jako pohyblivé dokumentaristické filmové studio i projekční místnost dohromady v roce 1930
a s nímž projel všechny kouty Ruska, Ukrajiny a i Kavkazu. Jeho celovečerní tvorba 30. let
se ale setkala s rozpaky. Za 2. sv. války vedl skupinu filmařů, kteří zaznamenávali válečné
události, po válce se věnoval natáčení dokumentů, částečně i v zahraničí. Chris Marker
jeho dokumentární portrét THE LAST BOLSHEVIK pojal i jako hluboký ponor do dějin
kinematografie a jako sondu do porevolučního Ruska. Jeho fascinující dvouhodinový snímek
přibližuje nejen fakta, ale i atmosféru doby a zhusta využívá zcela unikátního obrazového
materiálu. Film vydala na dvojdisku společnost Icarus Film.
Druhý disk v boxu obsahuje
první Medvedkinův celovečerní film, hodinovou satirickou komedii natočenou v roce 1933 ještě
jako němý snímek pod názvem SŤAŽATĚLI (Ziskuchtivci), ale do kin uvedený až o rok
později pod titulem ŠTĚSTÍ. Jako bonus je vložen extrakt z výpovědí Alexandera
Medvedkina ve starším Markerově dokumentu VLAK V JÍZDĚ z roku 1972, což trošku
zamrzí, protože tento půlhodinový dokument Marker natočil při osobním setkání s Medvedkinem
v Paříži v roce 1971 a ve své úplné podobě by byl jistě vítaným doplňkem celého boxu. I tak
lze ale dvojdiskový box v ceně kolem 35 dolarů považovat za mimořádný ediční počin.
27. února 2008
Na samostatné stránce přináším recenzi ruského DVD se střihovým dokumentem Sergeje Loznicy
BLOKÁDA, originálním dílem kombinujícím
dokumentární záběry z Leningradu, obleženého v letech 1941-1943 německými vojsky, s nově
namixovanou ruchovou stopou.
Ke včerejší odkazovací zprávičce o připravované kolekci DVD s filmy R. W. Fassbindera (viz
níže) ještě krátký dodatek: mastery pro celou kolekci (7 titulů) pocházejí od společnosti
Kinowelt, která je použila už při německých vydání na labelech Arthaus v letech 2004–2005.
Dá se tedy očekávat, že technické specifikace českých disků se budou shodovat s německými
edicemi.
Dvě neustále odkládané edice Bergmanových snímků HADÍ VEJCE a HODINA VLKŮ
by snad už definitivně měly vyjít letos, konkrétněji na podzim.
Levné knihy by se brzy měly stát i vydavatelem kolekce krátkých filmů s Charlie Chaplinem.
Celkem se bude jednat o 24 asi dvaceti minutových filmů na osmi DVD. Podle authoringového
studia bude minimálně polovina z těchto filmů vydána z přepisů ve špičkové kvalitě s nově
vyčištěným obrazem z 35mm filmu. Nechme se překvapit...
26. února 2008
Criterion ve své ohlášené květnové nabídce potěší příznivce Louise Mallea - vydá totiž
dva jeho starší snímky - legendární MILENCE z roku 1958, označované někdy nadneseně
jako jedno z iniciačních děl francouzské nové vlny a BLUDIČKU (1963), natočenou
podle románu Drieu la Rochella o posledním dni mladého muže, rozhodnutého spáchat sebevraždu.
Lahůdkou budou tradičně bonusy, kde by vedle archivních rozhovorů měly být také dokumenty
týkající se tvůrců nebo literární předlohy. Jednotná úprava přebalů implikuje doměnku, že
by se Criterion mohl chystat k nějakému boxsetu a tak by ve hře by mohl být ještě další
film, který by stávající dvojici doplnil do trojice (jak už to Criterion několikrát udělal).
Potěšitelnou informací je ohlášení české mutace disku s filmem Larisy Šepiťkové VZESTUP
(1976), již se chystá vydat společnost Řitka video. Recenzi ruského vydání,
které lze co do technických specifikací pravděpodobně považovat za předobraz ohlášeného
českého disku, jsem na těchto stránkách publikoval v květnu 2007.
Levné knihy od ledna 2008 uvedly několik nových zajímavých titulů, z těch zajímavějších
jsou to další tituly Claude Lelouche JEDNI A TI DRUZÍ (1981) a KRÁSNÝ PŘÍBĚH
(1992). V ohlášených titulech zaujme především kolekce filmů R. W. Fassbindera (více o
ní viz Zóna), v plánu jsou
ale i jednotlivosti režisérů A. Resnaise (MŮJ STRÝČEK Z AMERIKY, ŽIVOT JE ROMÁN, STARÁ ZNÁMÁ
PÍSNIČKA), C. Saury (SALOME) nebo Theo Angelopoulose (VČELAŘ). Další novinky
na samostatných stránkách o
Luisi Buňuelovi a
Akiru Kurosawovi.
5. února 2008
V letošním „osudovém roce“, jak se o něm někdy píše v souvislosti s historickými osmičkami,
se to bude jen hemžit připomínkami osmičkových výročí všeho druhu. Stranou jistě nezůstane
ani oblast vydávání DVD. Na konci ledna bylo oznámeno, že ve spolupráci několika institucí (UK Praha,
Studentská rada FF UK, Národní muzeum a Ústav pro studium totalitních režimů) vyjde koncem
roku DVD s filmy o Janu Palachovi - JAN 69 (1969, Stanislav Milota), TICHO
(1969, Milan Peer), PŘÍBĚH PALACHOVA HROBU (1996, Dobroslav Zborník) a ČESKOSLOVENSKÉ
FILMOVÉ TÝDENÍKY z roku 1969. Na DVD budou také vybrané fotografie a část textů ze sborníku,
který k této příležitosti vyjde. Je ale nutné dodat, že obdobně chvályhodným počinem by jistě bylo
vydání dobových záběrů ze srpnové invaze roku 1968. V tomto případě se nabízí jednak
proslulé ORATORIUM PRO PRAHU od Jana Němce, jehož záběry zná v Čechách asi každý
a pak ZMATEK, natočený Stanislavem Milotou a tajně sestříhaný společně s Evaldem Schormem.
Oba dokumenty byly i s TICHEM Milana Peera (viz výše) součástí zatím nezveřejněného záměru DVD,
připravovaného jinak výsostně knižním nakladatelstvím Camera obscura
jako osobitý „výroční bonus“. I když jednání o právech k vydání filmů ZMATEK a TICHO
proběhla vcelku úspěšně, nebyla ze strany majitele práv (KF) poskytnuta informace o prodeji
TICHA k výše zmíněné „palachovské“ DVD edici. Vydání ORATORIA PRO PRAHU pak dlouhodbě
ztroskotává na zamítavém postoji samotného autora filmu. Plán disku s třemi dokumenty, které
měly být doplněny o výpovědi žijících tvůrců tedy vzal za své, protože k vydání zbyl jediný
dokument, Schormův ZMATEK, již několikrát uvedený i v TV.
Další novinky na samostatných stránkách o Michelangelu Antonionim,
Sergeji Paradžanovovi a
Federicu Fellinim.
21. ledna 2008
Criterion Collection se v dubnu 2008 rozmáchne hned šesti tituly, o které rozmnoží svůj
katalog. Prvním ohlášeným titulem bude slavné drama SMRT CYKLISTY, jež v roce 1955
natočil španělský režisér Juan Antonio Bardem už jako svůj třetí samostatný snímek, který
mu konečně získal mezinárodní proslulost. (Snímek s vynikající Lucií Boséovou svým námětem
lehce připomíná o několik let starší snímek Jiřího Krejčíka SVĚDOMÍ (1948), oba
filmy řeší stejný morální problém, jejich následné vyústění už je ale diametrálně odlišné.)
Criterionské DVD přinese plně restaurovaný černobílý obraz i originální zvuk, dlouhý dokument
o životě a díle Juana Antonia Bardema a dobový trailer. - Další dubnovou akvizicí bude disk
s kriminálním dramatem BLAST OF SILENCE (1961) režiséra (a také představitele hlavní role)
Allena Barona. Film těžící z žánru noir je precizním portrétem nájemného zabijáka, který
se připravuje ke splnění „zakázky“. Vedle syrového realismu film strhuje svým vizuálním
pojetím. Disk přinese film s restaurovaným obrazem, dokument o natáčení, fotogalerii,
dokumentární procházku lokacemi natáčení a dobový trailer. - Další dubnové tituly spadají
tak trochu i do „žánru“ dětského filmu. Na DVD by se měl dostat slavný půlhodinový animovaný
snímek Billa Masona PADDLE TO THE SEA (1966), natočený podle dětské knihy Hollinga
C. Hollinga. Největším klenotem dubnové criterionské nabídky asi ale bude dvojice proslulých
filmů Alberta Lamorisse BÍLÁ HŘÍVA (1953) a ČERVENÝ BALÓNEK (1956). Zatímco
ve starším filmu režisér ještě napůl dokumentárním způsobem a s využitím působivé černobílé
kamery ztvárnil vcelku realistický příběh malého chlapce a divokého koně z jihofrancouzského
kraje Camarque, v případě ČERVENÉHO BALÓNKU jde již o stylizovaný, ale o to působivější
„malý“ příběh pařížského chlapce (hraje ho režisérův syn) a červeného nafukovacího balónku.
Obě poetická díla jsou doslova ryzí kinematografií, k pochopení prakticky nepotřebují žádné
dialogy (v BÍLÉ HŘÍVĚ jich je minimum, v ČERVENÉM BALÓNKU už žádné) a diváka
spolehlivě pohltí svou krásou. Detaily k disku zatím nejsou známy, nicméně podkladem
by měla být u obou filmů nově restaurovaná 35mm kopie. - Posledním velkým dubnovým titulem
bude další díl řady Eclipse - věnovaný tentokrát několika filmům
Jasudžira Ozua.
7. ledna 2008
Pátý ročník ankety Nostalgické DVD roku byl uzavřen, s výsledky se lze seznámit na
samostatné stránce.
[2003]
[2004]
[2005]
[2006]
[2007]
[2008]
[2009–2010]
|