Aktuality 2008

[2003] [2004] [2005] [2006] [2007] [2008] [2009–2010]




31. prosince 2008

Na poslední den roku 2008 jsem si schovával příspěvek, který jsem nazval Vzpomínky na budoucnost. Motivovaly mě k němu současné překotné změny v audiovizuálních technologiích, přinášejících nám do domácností filmovou tvorbu. Jednotlivé části tohoto „silvestrovského“ čtení jsem postupně nacházel při listování staršími filmovými časopisy. Hezké počtení a hlavně hezký nový rok 2009 :-)


22. prosince 2008

Šestý ročník ankety Nostalgické DVD roku byl k dnešnímu dni otevřen na samostatné stránce. Pravidla i systém hlasování zůstávají beze změny - tak jako v jiných letech je možné hlasovat vždy jen jednou v každé ze čtyř kategorií (Filmový titul na DVD, Technické zpracování, Bonusová výbava, Ediční počin roku). Kdo nenajde v „nominační„ nabídce titul, pro nějž by rád hlasoval, může využít možnost zaslat hlas emailem. Hlasovat lze kdykoliv do 10. ledna 2009, výsledky by měly být zveřejněny hned následující den.

Letos pravděpodobně poslední DVD novinky na samostatných stránkách o Ingmaru Bergmanovi a Akiru Kurosawovi.


12. listopadu 2008

Hned dva čtyřdiskové boxy s filmy R. W. Fassbindera uvedly na pulty svých prodejen Levné knihy. V první balení jsou filmy MARTHA, V ROCE SE TŘINÁCTI ÚPLŇKY, PROČ POSEDL AMOK PANA R. a dokument o R. W. Fassbinderovi NECHCI, ABY MĚ MILOVALI od režiséra Hanse Günthera Pflauma. Druhý box obsahuje snímky LOLA, NĚMECKO NA PODZIM, TOUHA VERONIKY VOSSOVÉ a TŘETÍ GENERACE. Podle předběžných zpráv je kvalita přepisů mimořádně dobrá a i zpracování disků je bezproblémové. Cena každého boxu činí 299,- Kč. Zdá se tedy, že po všech stránkách jde o zajímavý ediční počin.

DVD novinky k dnešnímu datu také na samostatných stránkách o Andreji Tarkovském, Ingmaru Bergmanovi a Luisi Buñuelovi.


27. října 2008

Společnost New Yorker Video uvede na začátku prosince na trh DVD disk s třemi krátkými filmy Wernera Herzoga nazvaný Three Short Films By Werner Herzog. Obsahovat bude tři filmy z období, kdy se Herzog natáčení dokumentů začal teprve vážněji zabývat. Film DIE GROßE EKSTASE DES BILDSCHNITZERS STEINER (1974) přibližuje závodního skokana na lyžích, švýcarského mistra světa Waltera Steinera, když se zaměřuje především na jeho psychologii před a během závodu. Osobitým režijním vkladem je propojení často zpomalovaného obrazu s hudbou vizionářské a experimentální kapely kapely Popol Vuh. Z roku 1976 pochází zvláštní dokument HOW MUCH WOOD WOULD A WOODCHUCK CHUCK... o vyvolávačích na aukcích dobytka, který nechce zachytit ani tak konkrétní jedince nebo celkovou atmosféru aukcí, ale spíš specifické způsoby vyjadřování a komunikace jejich účastníků. O rok později pak vznikl snímek LA SOUFRIERE - WARTEN AUF EINE UNAUSWEICHLICHE KATASTROPHE (Čekání na katastrofu), v němž Herzog zaznamenal reakce a výpovědi lídí z ostrova Guadeloupe, kteří odmítli evakuaci před očekávaným výbuchem sopky.


22. října 2008

Čtrnáctý box criterionské řady Eclipse přinese jinak těžko dosažitelné rarity, tři historické filmy Roberta Rosselliniho natočené v letech 1972-1974 pro italskou televizi RAI. Slavný režisér se na závěr své kariéry pustil do gigantického projektu, jehož cílem bylo skloubení uměleckých a vzdělávacích ambicí. Snahou bylo vytvořit hrané verze skutečných historických událostí a osudů a to takovým způsobem, aby měly nejen uměleckou úroveň, ale byly současně přitažlivé i tím, že jasně a zřetelně předkládají historii co nejširšímu publiku. K tomu měly sloužit nejen náměty ze života významných osobností, potažmo z důležitých dějinných epoch, ale i zaměření na malé a obvykle opomíjené detaily běžného života lidí v minulých staletích. Kromě toho ve druhém plánu všech námětů zřetelně vyvstává tendence poukázat na motivy, které jsou dodnes základem (i omezením) lidského vnímání světa a našeho místa v něm. Ve filmu BLAISE PASCAL (1972) se na ploše 135 minut snažil rekonstruovat myšlenkový svět člověka, který se usilovně snaží pochopit podstatu světa kolem sebe, smysl přírodních zákonitostí a jejich vzájemnou provázanost. Následující THE AGE OF THE MEDICI (1973) ohromí svou délkou 252 minut, v níž je dílo rozvržené do tří tematicky samostatných celků - The Exile of Cosimo, The Power of Cosimo a Leon Battista Alberti. Rossellini v nich podává barvitý obraz renesanční filosofie, tehdejších sociálních, politických a ekonomických teorií. Prostředkem mu k tomu je především postava Cosima di Medici, představite slavné a evropsky významné florentské rodiny, který musel nejdříve trávit část svého života ve vyhnanství, aby se po návratu stal mecenášem podporujícím rozvoj obchodu, věd a umění, inspirátorem a donátorem řady významných uměleckých děl. Vedle jeho postavy má ve filmu velkou roli také osobnost jeho dvorního učence Leone Battisty Albertiho. V posledním filmu CARTESIUS z roku 1974 (152 min.) je v ohnisku Rosselliniho zájmu filosof a matematik 17. století René Descartes, především jako průsečík pochybností o možnostech jednoznačného poznání reality a střetů vědeckých poznatků s církevními dogmaty. - U celého projektu je obdivuhodná minimálně odvaha, s níž se autoři pustili do obsahově tak náročných námětů postihujících myšlenkové, kulturní a vůbec duchovní podhoubí evropské civilizace, i to, že látku dokázali shrnout do ucelených filmových tvarů a i přes obsahovou složitost jí dát vnitřní rytmus a provázanost. Na druhou stranu byla u těchto historických exkursů Rossellinimu někdy vytýkána přílišná upovídanost (na všech spolupracovala scenáristka Marcella Mariani) a místy i rozvleklost, kterou ovšem podle některých kritiků bohatě vyvažuje preciznost v detailu. U criterionského boxu je jen škoda, že z této rodiny Rosselliniho historických televizních portrétů vypadl první titul, kterým byl v roce 1971 film SOCRATE. Celkem čtyřdiskový box tak bude obsahovat jen tři filmy ze čtyřdílné série (THE AGE OF THE MEDICI bude na dvou discích). Cena se bude pohybovat kolem 50 dolarů, vydání je ohlášeno na leden 2009. (Roberto Rossellini natočil pro televizi ještě několik dalších historických titulů, ale ty stojí mimo tento „vzdělávací“ projekt.)


Nemohu opomenout upozornění na vynikající katalog tuzemských i zahraničních DVD disků s českými a slovenskými filmy, který je k dispozici na stránkách Silent-era.net. Podobných soupisů existuje na netu několik, jen tento ale nabízí jak přehledné rozčlenění podle roků vzniku filmů („uvnitř“ jednotlivých let jsou pak filmy řazeny abecedně), tak náhledy obálek a hlavně případné odkazy na recenze na DVDFreak. Významní režiséři pak zde mají své vlastní odkazy na soupis vydaných DVD (zatím František Vláčil, Otakar Vávra a Karel Zeman). Opravdu užitečná pomůcka za níž patří autorovi minimálně hluboce smeknout.

Další říjnové DVD novinky na stránkách o Michelangelu Antonionim, Luisi Buñuelovi, Federicu Fellinim, Akiru Kurosawovi a Luchinu Viscontim.


18. září 2008

V prosinci vydá Criterion Trierův pozoruhodný film EVROPA (1991). Film sice u nás už na DVD vyšel, ale americká edice za slovo i tak stojí. Nejen proto, že půjde jistě o technicky vynikající přepis, ale hlavně pro celou řadu bonusových materiálů, které budou připojeny. Criterion totiž EVROPU vydá jako dvojdisk a celý druhý disk bude nacpán dokumenty a dalšími materiály. Dokument THE MAKING OF „EUROPA“ přibližuje natáčení filmu od prvních plánů až po práci na place, snímek TRIER’S ELEMENT je vlastně dlouhým rozhovorem s Trierem, proloženým záběry z premiéry filmu v Cannes a následné tiskové konference. V krátkém dokumentu ANECDOTES FROM EUROPA jsou seřazeny rozhovory s několika členy tvůrčího štábu. Další rozhovory jsou vedeny s kameramanem Henningem Bendtsenem, skladatelem Joachimem Holbekem, výtvarnicí Manon Rasmussenovou, střihačem Tómasem Gislasonem, producentem Peter Aalbćk Jensen, vedoucím výpravy Peterem Grantem, herečkou Michael Simpsonovou, produkčním Per Armanem a hercem Ole Ernst. Další rozhovor s Trierem je veden na téma jeho trilogie „Europa“. Filmové bonusy uzavírá krátky film EUROPA — THE FAECAL LOCATION a pominout nemohu ani tradiční alternativní stopu s komentářem režiséra.

Levné knihy uvedly na pulty svých prodejen disk s proslulým filmem Andrzeje Wajdy POPEL A DÉMANT z roku 1958. Přepis filmu není na disku bohužel v nejlepší kvalitě. Obraz sice neobsahuje nečistoty, ale trpí nízkým datovým tokem, což způsobuje občasnou „zubatost“ a ztrátu detailů. Originální formát 1.66:1 je uložen v letterboxu. Dvojkanálové polské mono je doplněno českými titulky. Mimochodem - za 14 dní, 3. října, uplyne od polské premiéry filmu celých 50 let.

Další novinky na stránkách o Luisi Buñuelovi.


26. srpna 2008

Dvojdisk s dvojfilmem CÍSAŘŮV PEKAŘ - PEKAŘŮV CÍSAŘ musí udělat radost každému filmovému fanouškovi. Přepis filmu je na disku ve slušné „kondici“. I přes poměrně náročné restaurační práce nebyl sice obraz zbaven úplně všech poškození a nečistot, některé scény jsou stále trošku neostré a ani barevné a světelné vyrovnání některých navzájem rozdílných sekvencí není vždy úplně přesné, přesto lze ale film z disku vidět v doposud nejlepší dosažené kvalitě. Otázkou je, co umožňovaly dochované filmové materiály, staré několik desítek let. Druhý disk nabízí více než tři hodiny bonusových rozhovorů - slovo filmového historika o zajímavé a bouřlivé historii vzniku filmu (Ivan Klimeš), několik rozhovorů s pamětníky (V. Chytilová, D. Janečková, J. Krejčík, L. Lipský), sedm samostatně natočených rozhovorů k tématům spojeným s filmem (Rudolf II. a Praha za jeho vlády, legenda o Golemovi, historie divadelní hry Golem, představení Národního filmového archivu a prací na restaurování filmových materiálů) - dále bohatou fotogalerii, textové biografie, seznam ocenění a několik desítek stránek soudobé dokumentace (promo materiály, ukázky z tisku, překlady zahraničních recenzí, plakáty). Příznivý dojem doplňuje i krásně vyvedený papírový digipack. Sám za sebe mohu říci, že jde bezesporu o jednu z nejpečlivějších edic českého filmu na DVD vůbec. Pečlivou srovnávací recenzi českého i zahraničního vydání lze najít na stránkách DVDFreak.

Criterion vyrazil do „modrých časů“, když před několika dny začal v pre-orderu nabízet první várku svých již dříve ohlášených titulů na nosičích Blu-ray. Tři klasické tituly ze svého katalogu MUŽ, KTERÝ SPADL NA ZEMI, TŘETÍ MUŽ a POSLEDNÍ CÍSAŘ, vydané i na DVD, doplní také nové přepisy filmů BOTTLE ROCKET (Wes Anderson, 1996) a CHUNGKING EXPRESS (Wong Kar-wai, 1994), vydávané paralelně rovněž na DVD. V technických specifikacích všech titulů naleznete údaje o tom, že byly vytvořeny z nových podkladů (většinou nově vytvořený interpozitiv, v případě archivního TŘETÍHO MUŽE velmi dobře zachovalý pozitiv), u novějších snímků se pracovalo pod supervizí režiséra. Zvukové stopy jsou remasterovány z originálních magnetických pásů, přičemž kapacita nosiče dovoluje, že na něm jsou uloženy v nekompresním formátu. Bonusová výbava zůstala letmým pohledem u již dříve na DVD vydaných titulů stejná a předpokládám, že stejná bude i její technická kvalita. Všechny disky budou s největší pravděpodobností kódované pro Region 1, takže evropští fanoušci bez speciálních přehrávačů budou mít smůlu. Pro většinu tak zatím nebude využitelná ani lákavá criterionská nabídka: při zaslání titulu dříve vydaného na DVD prodá Criterion jeho Blu-ray verzi za sníženou cenu 20 dolarů. Pre-orderová cena nových disků se jinak pohybuje kolem 32 dolarů.

Dalšími listopadovými criterionskými novinkami, tentokrát „jen“ na DVD, budou známý FANFÁN TULIPÁN a především Rittův špionážní thriller ŠPIÓN, KTERÝ PŘIŠEL Z CHLADU z roku 1965, pro našince zajímavý i hereckou účastí George Voskovce. Reprezentativní dvojdisk přinese i bohatou várku bonusů.


6. srpna 2008

O filmu VZESTUP už potřetí, tentokrát krátce o stánkové reedici českého DVD, která opravuje nejzásadnější chyby prvního vydání, ale pocit uspokojení asi nenavodí. Více viz na samostatné stránce.







22. července 2008

Criterion Collection uvede v říjnu na trh dva filmy Jeana-Pierra Melvilla - PRÁSKAČ (1962) a DRUHÝ DECH (1966) - reprezentující hlavní žánr jemuž se Melville věnoval, žánr kriminálního filmu. Oba filmy současně představují i přední francouzské herce své doby, J.-P. Belmonda a Lino Venturu, mj. i archivními rozhovory v bonusové části disků. Dvěma tituly Criterion připomene i tvorbu Johna Cassavetese. Půjde o filmy OVLIVŇOVANÁ ŽENA (1974) a ZAVRAŽDĚNÍ ČÍNSKÉHO BOOKMAKERA (1976), v nichž v obou případech ztělesnila hlavní ženské hrdinky režisérova žena Gena Rowlandsová. V prvním případě jí byl hereckým partnerem Peter Falk, ve druhém pak sám režisér. V obou případech budou v bonusech zařazeny archivní rozhovory, druhý zmíněný film bude vydán na unikátním dvojdisku obsahujícím původní verzi filmu dlouhou 135 minut a o dva roky později vzniklou zkrácenou verzi dlouhou 108 minut. Criterion přistopil k edici obou verzí v jednom packu proto, že oba sestřihy vznikaly pod dohledem režiséra a lze je tak považovat za suverénní a plnohodnotné. Dalšího dvoudiskového setu se dočkají Altmanovy PROSTŘIHY. Na disku bude nový excelentní transfer s šestikanálovým zvukem, hudební stopu si bude možné pustit také izolovaně. Druhý disk přinese videorozhovor Altmana s Timem Robbinsem, dokument o natáčení, dokument o životě Raymonda Carvera, výňatek z televizního pořadu BBC o filmu, několik originálních zvukových nahrávek a rozhovorů, vystřižené scény ad. Posledním ohlášeným říjnovým titulem bude film MISSING Costy-Gavrase z roku 1982, jehož edice kromě samotného filmu přinese také několik videorozhovorů a dokumentů.

Ještě originálnější ale bude v nabídce Criterionu pro sběratele měsíc září. Mimo běžně ohlašované katalogové tituly totiž vyjde velký boxset s názvem Essential Art House: Volume One, který by měl zahajovat řadu boxů s výraznými cinefilskými tituly, distribuovanými v šestidiskových setech. Box č. 1 nabídne disky s filmy KRÁSKA A ZVÍŘE (1946), VELKÁ ILUZE (1937), NŮŽ VE VODĚ (1962), PÁN MUCH (1963), RAŠOMON (1950) a LESNÍ JAHODY (1957). Jednotlivé tituly půjdou zakoupt i samostatně (cca 20 dolarů), celková cena boxu činí skoro 100 dolarů. Disky budou obsahovat jen samotný film, přiloženo bude několik poznámek k jeho vzniku a historii. Zajímavé je, že v dnešní honbě za novými a dokonalejšími transfery v HD rozlišení přistoupil Criterion v tomto případě k edicím ze starších transferů. Důvod není ryze obchodnický (vyprodávání skladu apod.), ale spíše osvětový. Criterion chce nabídnout zájemcům levné, ale kvalitní přepisy, které mohou dobře posloužit jak těm, kteří se nechtějí honit za stále kvalitnějšími vydáními, nabobtnalými kupou různých bonusů, tak těm, kdo se s filmovým uměním teprve seznamují a jde jim především o samotné filmy. Tak trošku mě napadá přirovnání „školní pomůcka“.

A Criterion do třetice: dvanáctý box řady Eclipse bude tvořit „proletářská trilogie“ Aki Kaurismäkiho z druhé poloviny 80. let s filmy SHADOWS IN PARADISE, ARIEL a THE MATCH FACTORY GIRL, vnitřně spojených tématem společenských vydědenců i hereckou účastí Kati Outinenové a režisérova oblíbence Matti Pellonpääa (neobsazen jen v posledním filmu trilogie THE MATCH FACTORY GIRL). Jak velí tradice řady Eclipse, na discích budou pouze „holé“ filmy s originálním zvukem. Z oficiálního webu sice vypadla informace o přítomnosti anglických titulků, ale to je pravděpodobně jen opomenutí, jestli mě paměť neklame, vůbec první, kterého jsem se na criterionských stránkách dočkal.

Sedmdesátým katalogovým titulem řady Masters of Cinema bude film THE DEVIL AND DANIEL WEBSTER, který v roce 1941 natočil režisér William Dieterle. Film podle předlohy Stephena Vincenta Beneta je jakousi americkou variací na faustovské téma, odehrávající se na konci 19. století v New Hampshire. Obsahová a dějová stránka díla sice trošku pokulhává, režisérovi se nepodařilo tak úplně diváka vtáhnout do příběhu, za pozornost ale stojí filmařské provedení, ať už mám na mysli kameru (Joseph August) nebo na svou dobu revolučně „míchanou“ hudbu Bernarda Herrmanna, který při ní jako inspiraci použil většinou různé zvuky a ruchy. Mimochodem, práce na tomto filmu vynesla Herrmannovi, známému hlavně díky filmům Alfreda Hitchcocka, jediného uděleného Oscara. Samotný film vznikl ve stopáži 107 minut, pro širší uvedení byl ale zkrácen o 22 minut. V USA vydal film v reprezentativní edici Criterion už v roce 2004. Edice MoC bude tomuto disku minimálně rovnocená.


3. července 2008

V dubnu vydané disky s filmy Alberta Lamorisse BÍLÁ HŘÍVA a ČERVENÝ BALÓNEK (Janus Films) se staly předmětem recenze, v níž se zastavuji i u další tvorby tohoto francouzského režiséra. Recenzi s připojenou malou galerií screenshotů přináším na samostatné stránce.






29. června 2008

V pondělí 30. června bude uveden do distribuce dvojdisk s filmem KRÁSNÁ HAŠTEŘILKA a současně bude rozeslán i předem vyprodaný náklad 333 disků s filmem PŘÍBĚH MARIE A JULIENA. Recenzi obou disků přináším na
samostatné stránce.






2. června 2008

VZESTUP - repete! Opět se vracím k českému disku s filmem VZESTUP, o němž jsem zde psal již několikrát, naposledy 13. května (viz níže). Nepříznivé přijetí technické podoby disku zřejmě vyvolalo žádoucí reakci vydavatele (Řitka Video) a jak to tak vypadá, tak se VZESTUP dočká české reedice. měly by v ní být napraveny alespoň ty nejkřiklavější chyby. Více o tom v dodatku na konci recenze českého vydání.





20. května 2008

V několika posledních měsících roku 2008 došlo k podle mne mimořádné ediční události, která zůstala tak trochu nepovšimnuta. V britské řadě Masters of Cinema (MoC) bylo postupně vydáno několik zásadních děl Kendži Mizogučiho, prezentovaných ve velmi dobrých a restaurovaných přepisech a se zajímavým bonusovým materiálem. Více na samostatné stránce.

Filmy Larisy Šepiťkové se v nedávné době zmiňovaly zejména v souvislosti s českým (totálně nepovedeným) vydáním jejího fenomenálního díla VZESTUP (viz níže aktualita z 13. května). Nyní nejen k tomuto jejímu filmu sáhl americký Criterion, který oznámil, že další box z řady Eclipse bude věnován právě tvorbě Larisy Šepiťkové. Z jejího díla Criterion vydá již zmíněny VZESTUP, ale také starší snímek KŘÍDLA z roku 1966, film, jenž byl ve své době označován za jeden z nejpozoruhodněších filmů o současné sovětské společnosti, neotřelá psychologická studie člověka, ženy-pilotky, která je neschopná se vypořádat s válečným traumatem a zůstala i po válce v zajetí svého minulého života, beze snahy svůj život přizpůsobit novým podmínkám. Criterionský box přinese oba filmy s originálním zvukem, doplněné anglickými titulky. Jak velí tradice řady Eclipse, nebudou filmy doplněny žádnými bonusy. Je ale skoro jisté, že obrazové přepisy budou nepochybně lepší než u zpackaného českého disku, a pravděpodobně i u jinak koukatelného ruského vydání. Vydání je ohlášeno na srpen, jeho cena v preorderu činí příjemných 24 dolarů. - V další nabídce Criterionu se na srpen objevují snímky 24 OČÍ (1954) Keisuke Kinošity, vypravený jako dvoudiskový set, vojenské drama SMALL BACK ROOM (1949) Michaela Powella a Emerica Pressburgera, novodobou kinematografii bude zastupovat disk s filmem Guy Maddina BRAND UPON THE BRAIN! (2006) a vrcholem srpnové nabídky asi bude reedice jednoho z prvních criterionských disků, Pasoliniho SALO, o němž se podrobněji rozepíši zítra na stránkách o P. P. Pasolinim.


13. května 2008

V březnu vydaný disk s fenomenálním filmem Larisy Šepiťkové VZESTUP se konečně dočkal podrobnější technické analýzy. Z té produkt vydavatelství Řitka Video nevychází zrovna nejlépe, otevřeně se dokonce odvažuji říct, že lze disk považovat za technologický paskvil. Více o tom ve stručném shrnutí na samostatné stránce.

Jedna z největších japonských produkčních společností Shochicku by měla 21. května spustit online službu, nabízející přes internet snímky z jejího přebohatého archivu. Vyplývá to ze zprávy internetové verze deníku Variety. Podle tohoto zdroje by uživatelé měli platit za týdenní přístup 3,54 dolarů, měsíční poplatek by měl být ve výši 10,14 dolarů. Každý měsíc by mělo v nabídce přibývat 10-20 filmů měsíčne, v plánu je do konce roku 2008 umístit na server 200 titulů. Společnost Shochicku byla v minulosti producentem např. filmů Jasudžira Ozua, Keisuke Kinošity (např. BALADA O NARAJAMĚ) nebo některých samurajských snímků Masahiro Šinody. Je ale potřeba dodat, že oficiální stránky společnosti Shochiku zatím o tomto projektu mlčí.

Ta zpráva je stará již několik dnů: Criterion Collection přistoupí od podzimu k vydávání svých titulů i na nových Blu-ray discích. První várka třinácti snímků v nově remasterovaných HD transferech přináší většinou reedice již dříve vydaných filmů, mj. TŘETÍ MUŽ, NIKDO MNE NEMÁ RÁD, POSLEDNÍ CÍSAŘ nebo WALKABOUT. V případě tohoto Roegova snímku půjde o zcela novou edici, vybavenou nejen úplně novým transferem, ale i novými bonusovými materiály. Film bude v tomto transferu současně vydán i na DVD, které nahradí původní criterionský letterboxový přepis. Úplnou novinkou na BR pak bude film Gregory Navy EL NORTE (1983), magicky natočený sociální snímek o těžkém životě nájemných indiánských dělníků v Guatemale. K vydání prvních BR titulů by mělo dojít v říjnu 2008.


9. dubna 2008

Nevím nakolik mi vydání českého DVD s dokumenty o Josefu Sudkovi v roce 2004 uniklo díky mé nepozornosti nebo pro jeho minimální propagaci (o disku jsem nyní našel na internetu jedinou krátkou zmínku na stránkách Krátkého filmu), ale vcelku mi to je jedno. Jsem velmi rád, že se mi DVD Josef Sudek dostalo do rukou aspoň nyní a věřím, že moje radost a potěšení z něj jsou stejné, jako by byly v roce jeho vydání.



27. března 2008

Nepochybně jednou z DVD událostí roku 2008 bude edice dvou slavných filmů Alberta Lamorisse ČERVENÝ BALÓNEK (1956) a BÍLÁ HŘÍVA (1952), které připravuje ve speciálním boxsetu Criterion Collection. O vydání obou filmů jsem se zmínil již v aktualitě 21. ledna (viz níže), nyní je již známá i přesnější specifikace disků: filmy na nich budou v novém HD transferu, pečlivě vyčištěném a restaurovaném, samozřejmě s originálním francouzským zvukem a anglickými titulky (v případě ČERVENÉHO BALÓNKU je to ale jedno, ve filmu nejsou žádné dialogy). K oběma titulům budou k dispozici i dobové trailery, v případě BÍLÉ HŘÍVY navíc také komentář Petera Strausse. Na serveru YouTube je zejména k ČERVENÉMU BALÓNKU k dispozici celá řada videí, od těch s celým filmem přes různé ukázky až po novodobé krátké filmečky (mezi nimiž mne zaujal tento klip) či grotesky inspirované tímto dílem a nebo např. trailer k novému filmu Hsiao-hsien Houa LE VOYAGE DU BALLON ROUGE (2007) s Juliette Binocheovou, který ač odehrávající se v Paříži, není remakem Lamorissova díla, ale svým způsobem mu vzdává osobitou poctu. Třídiskový criterionský boxset s titulem Children´s Classics doplňuje disk s animovaným filmem Billa Masona PADDLE TO THE SEA z roku 1966 (více o něm viz níže aktualita z 21. ledna). Boxset stojí v preorderu dohromady 32 dolarů, každý disk lze ale pořídit i zvlášť za 12 dolarů. Datem vydání by měl být 29. duben 2008.

Série disků s filmy Charlie Chaplina, o nichž jsem zde poprvé informoval 27. února (viz níže) je již z větší části na trhu v prodejnách Levných knih. Detailnější přehled o obsahu disků najdete na českých stránkách Silent-era.net


19. března 2008

Červnové nabídce Criterion Collection vévodí dvojdisk s fantaskním epizodicky členěným dílem Paula Schradera MISHIMA: A LIFE IN FOUR CHAPTERS (1985), natočeném podle scénáře režisérova bratra Leonarda a podle námětu ze života japonského spisovatele a scenáristy Jukio Mišimy. Film členěný do čtyř částí, s řadou flashbacků, střídáním černobílého a barevného materiálu a reálných a stylizovaných sekvencí patří k nejlepším Schraderovým dílům vůbec. Snímek vyniká i zvukovou stopou: na hudbě se podílel Philip Glass a nahrál ji Kronos Quartet, hlas vypravěči příběhu propůjčil Roy Scheider, koproducenty filmu jsou F. F. Coppola a George Lucas. Criterionský dvojdisk je připravován pod dohledem režiséra a kameramana filmu, doplněný bude režisérovým komentářem, hodinovým dokumentem, asi čtyřmi obsáhlými rozhovory a trailerem. S tímto filmem je do jisté míry spojený i další titul od Criterion Collection, kterým bude krátkometrážní japonský snímek PATRIOTISM (1966) natočený právě Jukio Mišimou a Domoto Masakim (sám Mišima hraje ve filmu také postavu poručíka). Demytizující drama důstojníka, který ukončí svůj život sebevraždou mělo ve své době v Japonsku mimořádný společenským dopad, nehledě na to, že Mišima ve filmu předpověděl svou vlastní smrt. Krátce po ní byly všechny kopie filmu zničeny, ale jako zázrakem se uchoval negativ z nějž byl nyní film zhotoven znovu. Ačkoliv je film jen půlhodinový, bude na disku bohatý bonusový materiál - dlouhá nahrávka rozhovoru s Jukio Mišimou (45 min.), dokument o natáčení (45 min.) a ukázky z interview s režisérem. - Další červnovou novinkou bude edice francouzského dramatu VELKÝ RISK z roku 1960, které s Lino Venturou, Sandrou Milo a Jean-Paul Belmondem v hlavních rolích natočil režisér Claude Sautet. Kolekci prvního letního měsíce pak doplňuje nová edice klasického westernu Anthony Manna ZBĚSILCI (1950) o tragédii osadnické rodiny a i v našich kinech uvedený snímek PŘED DEŠTĚM (1994) Milčo Mančevského.

Jedním z nejdůležitějších dokumentů, které ve své kariéře natočil Chris Marker, je portrét ruského režiséra Alexandera Medvedkina (1900-1989) nazvaný THE LAST BOLSHEVIK (1992). Medvedkin patřil k velkým průkopníkům filmu jako propagandy, v němé éře natáčel různé propagační filmy a agitky, výrazným činem byl jeho tzv. „filmový vlak“, který zorganizoval jako pohyblivé dokumentaristické filmové studio i projekční místnost dohromady v roce 1930 a s nímž projel všechny kouty Ruska, Ukrajiny a i Kavkazu. Jeho celovečerní tvorba 30. let se ale setkala s rozpaky. Za 2. sv. války vedl skupinu filmařů, kteří zaznamenávali válečné události, po válce se věnoval natáčení dokumentů, částečně i v zahraničí. Chris Marker jeho dokumentární portrét THE LAST BOLSHEVIK pojal i jako hluboký ponor do dějin kinematografie a jako sondu do porevolučního Ruska. Jeho fascinující dvouhodinový snímek přibližuje nejen fakta, ale i atmosféru doby a zhusta využívá zcela unikátního obrazového materiálu. Film vydala na dvojdisku společnost Icarus Film. Druhý disk v boxu obsahuje první Medvedkinův celovečerní film, hodinovou satirickou komedii natočenou v roce 1933 ještě jako němý snímek pod názvem SŤAŽATĚLI (Ziskuchtivci), ale do kin uvedený až o rok později pod titulem ŠTĚSTÍ. Jako bonus je vložen extrakt z výpovědí Alexandera Medvedkina ve starším Markerově dokumentu VLAK V JÍZDĚ z roku 1972, což trošku zamrzí, protože tento půlhodinový dokument Marker natočil při osobním setkání s Medvedkinem v Paříži v roce 1971 a ve své úplné podobě by byl jistě vítaným doplňkem celého boxu. I tak lze ale dvojdiskový box v ceně kolem 35 dolarů považovat za mimořádný ediční počin.


27. února 2008

Na samostatné stránce přináším recenzi ruského DVD se střihovým dokumentem Sergeje Loznicy BLOKÁDA, originálním dílem kombinujícím dokumentární záběry z Leningradu, obleženého v letech 1941-1943 německými vojsky, s nově namixovanou ruchovou stopou.

Ke včerejší odkazovací zprávičce o připravované kolekci DVD s filmy R. W. Fassbindera (viz níže) ještě krátký dodatek: mastery pro celou kolekci (7 titulů) pocházejí od společnosti Kinowelt, která je použila už při německých vydání na labelech Arthaus v letech 2004–2005. Dá se tedy očekávat, že technické specifikace českých disků se budou shodovat s německými edicemi.

Dvě neustále odkládané edice Bergmanových snímků HADÍ VEJCE a HODINA VLKŮ by snad už definitivně měly vyjít letos, konkrétněji na podzim.

Levné knihy by se brzy měly stát i vydavatelem kolekce krátkých filmů s Charlie Chaplinem. Celkem se bude jednat o 24 asi dvaceti minutových filmů na osmi DVD. Podle authoringového studia bude minimálně polovina z těchto filmů vydána z přepisů ve špičkové kvalitě s nově vyčištěným obrazem z 35mm filmu. Nechme se překvapit...


26. února 2008

Criterion ve své ohlášené květnové nabídce potěší příznivce Louise Mallea - vydá totiž dva jeho starší snímky - legendární MILENCE z roku 1958, označované někdy nadneseně jako jedno z iniciačních děl francouzské nové vlny a BLUDIČKU (1963), natočenou podle románu Drieu la Rochella o posledním dni mladého muže, rozhodnutého spáchat sebevraždu. Lahůdkou budou tradičně bonusy, kde by vedle archivních rozhovorů měly být také dokumenty týkající se tvůrců nebo literární předlohy. Jednotná úprava přebalů implikuje doměnku, že by se Criterion mohl chystat k nějakému boxsetu a tak by ve hře by mohl být ještě další film, který by stávající dvojici doplnil do trojice (jak už to Criterion několikrát udělal).

Potěšitelnou informací je ohlášení české mutace disku s filmem Larisy Šepiťkové VZESTUP (1976), již se chystá vydat společnost Řitka video. Recenzi ruského vydání, které lze co do technických specifikací pravděpodobně považovat za předobraz ohlášeného českého disku, jsem na těchto stránkách publikoval v květnu 2007.

Levné knihy od ledna 2008 uvedly několik nových zajímavých titulů, z těch zajímavějších jsou to další tituly Claude Lelouche JEDNI A TI DRUZÍ (1981) a KRÁSNÝ PŘÍBĚH (1992). V ohlášených titulech zaujme především kolekce filmů R. W. Fassbindera (více o ní viz Zóna), v plánu jsou ale i jednotlivosti režisérů A. Resnaise (MŮJ STRÝČEK Z AMERIKY, ŽIVOT JE ROMÁN, STARÁ ZNÁMÁ PÍSNIČKA), C. Saury (SALOME) nebo Theo Angelopoulose (VČELAŘ). Další novinky na samostatných stránkách o Luisi Buňuelovi a Akiru Kurosawovi.


5. února 2008

V letošním „osudovém roce“, jak se o něm někdy píše v souvislosti s historickými osmičkami, se to bude jen hemžit připomínkami osmičkových výročí všeho druhu. Stranou jistě nezůstane ani oblast vydávání DVD. Na konci ledna bylo oznámeno, že ve spolupráci několika institucí (UK Praha, Studentská rada FF UK, Národní muzeum a Ústav pro studium totalitních režimů) vyjde koncem roku DVD s filmy o Janu Palachovi - JAN 69 (1969, Stanislav Milota), TICHO (1969, Milan Peer), PŘÍBĚH PALACHOVA HROBU (1996, Dobroslav Zborník) a ČESKOSLOVENSKÉ FILMOVÉ TÝDENÍKY z roku 1969. Na DVD budou také vybrané fotografie a část textů ze sborníku, který k této příležitosti vyjde. Je ale nutné dodat, že obdobně chvályhodným počinem by jistě bylo vydání dobových záběrů ze srpnové invaze roku 1968. V tomto případě se nabízí jednak proslulé ORATORIUM PRO PRAHU od Jana Němce, jehož záběry zná v Čechách asi každý a pak ZMATEK, natočený Stanislavem Milotou a tajně sestříhaný společně s Evaldem Schormem. Oba dokumenty byly i s TICHEM Milana Peera (viz výše) součástí zatím nezveřejněného záměru DVD, připravovaného jinak výsostně knižním nakladatelstvím Camera obscura jako osobitý „výroční bonus“. I když jednání o právech k vydání filmů ZMATEK a TICHO proběhla vcelku úspěšně, nebyla ze strany majitele práv (KF) poskytnuta informace o prodeji TICHA k výše zmíněné „palachovské“ DVD edici. Vydání ORATORIA PRO PRAHU pak dlouhodbě ztroskotává na zamítavém postoji samotného autora filmu. Plán disku s třemi dokumenty, které měly být doplněny o výpovědi žijících tvůrců tedy vzal za své, protože k vydání zbyl jediný dokument, Schormův ZMATEK, již několikrát uvedený i v TV.

Další novinky na samostatných stránkách o Michelangelu Antonionim, Sergeji Paradžanovovi a Federicu Fellinim.


21. ledna 2008

Criterion Collection se v dubnu 2008 rozmáchne hned šesti tituly, o které rozmnoží svůj katalog. Prvním ohlášeným titulem bude slavné drama SMRT CYKLISTY, jež v roce 1955 natočil španělský režisér Juan Antonio Bardem už jako svůj třetí samostatný snímek, který mu konečně získal mezinárodní proslulost. (Snímek s vynikající Lucií Boséovou svým námětem lehce připomíná o několik let starší snímek Jiřího Krejčíka SVĚDOMÍ (1948), oba filmy řeší stejný morální problém, jejich následné vyústění už je ale diametrálně odlišné.) Criterionské DVD přinese plně restaurovaný černobílý obraz i originální zvuk, dlouhý dokument o životě a díle Juana Antonia Bardema a dobový trailer. - Další dubnovou akvizicí bude disk s kriminálním dramatem BLAST OF SILENCE (1961) režiséra (a také představitele hlavní role) Allena Barona. Film těžící z žánru noir je precizním portrétem nájemného zabijáka, který se připravuje ke splnění „zakázky“. Vedle syrového realismu film strhuje svým vizuálním pojetím. Disk přinese film s restaurovaným obrazem, dokument o natáčení, fotogalerii, dokumentární procházku lokacemi natáčení a dobový trailer. - Další dubnové tituly spadají tak trochu i do „žánru“ dětského filmu. Na DVD by se měl dostat slavný půlhodinový animovaný snímek Billa Masona PADDLE TO THE SEA (1966), natočený podle dětské knihy Hollinga C. Hollinga. Největším klenotem dubnové criterionské nabídky asi ale bude dvojice proslulých filmů Alberta Lamorisse BÍLÁ HŘÍVA (1953) a ČERVENÝ BALÓNEK (1956). Zatímco ve starším filmu režisér ještě napůl dokumentárním způsobem a s využitím působivé černobílé kamery ztvárnil vcelku realistický příběh malého chlapce a divokého koně z jihofrancouzského kraje Camarque, v případě ČERVENÉHO BALÓNKU jde již o stylizovaný, ale o to působivější „malý“ příběh pařížského chlapce (hraje ho režisérův syn) a červeného nafukovacího balónku. Obě poetická díla jsou doslova ryzí kinematografií, k pochopení prakticky nepotřebují žádné dialogy (v BÍLÉ HŘÍVĚ jich je minimum, v ČERVENÉM BALÓNKU už žádné) a diváka spolehlivě pohltí svou krásou. Detaily k disku zatím nejsou známy, nicméně podkladem by měla být u obou filmů nově restaurovaná 35mm kopie. - Posledním velkým dubnovým titulem bude další díl řady Eclipse - věnovaný tentokrát několika filmům Jasudžira Ozua.


7. ledna 2008

Nostalgické DVD roku 2007 Pátý ročník ankety Nostalgické DVD roku byl uzavřen, s výsledky se lze seznámit na samostatné stránce.

[2003] [2004] [2005] [2006] [2007] [2008] [2009–2010]



* * *
TOPlist


© 2002-2024 Nostalghia.cz
© 2002-2024 Petr Gajdošík

[Facebook] [Twitter]