|
|
Zdá se, že digitální věk přináší definitivní relativizaci i toho, o čem jsme byli přesvědčeni,
že je neměnnou jistotou danou jednou provždy.
Alespoň tak jsem si poprvé povzdechl při zprávě o chystaném americkém vydání Tarkovského
STALKERA na DVD disku. Zdánlivě by to Evropany nemuselo zajímat, protože tento dlouho
očekávaný titul vyšel již před časem v Regionu 2, navíc v mimořádné obrazové kvalitě (údaje
o disku i s odkazy na recenze naleznete v oddílu Média).
Skutečnost ale je, nebo může být, úplně jiná.
Stejně jako v Evropě, kde v licenci konsorcia Ruscico, které je vlastním realizátorem digitálního přepisu filmu na DVD, masově
uvedla na trh toto DVD britská značka Artificial Eye, bude v USA (a celém Regionu 1) výhradním distributorem tohoto disku společnost
Image Entertainment. A právě na jejích stránkách se objevila informace, že film na disku bude realizován ve formátu 2.35:1. První,
co každého jistě napadne bude jistě jedno - překlep či omyl. Jednak je film od svého uvedení uváděn ve formátu 4:3 a jednak i
Image Entertainment bude mít na disk jen licenci, čili obdrží originální master od Ruscica. To se domnívali i autoři a provozovatelé
serveru Nostalghia.com, kteří přesto raději vznesli oficiální dotaz, spíše upozornění, na amerického distributora a dostalo se jim šokující
(alespoň pro mne) odpovědi (a tímto děkuji Trondu T. z Nostalghia.com za poskytnutí získaných údajů). Jejím autorem je Alex Asp,
zakladatel produkční společnosti Solaris Digital Ltd. z Tel-Avivu.
V období příprav STALKERA se v Goskinu významné projekty realizovaly na 70 mm formát.
Natočit STALKERA touto technologií bylo i přáním ředitele studia Filipa Jermaše a to
přesto, že Tarkovskij se choval k širokým formátům rezervovaně. Nicméně během realizace
filmu přestalo Goskino 70mm kamery i materiál používat a místo toho se přešlo na technologii
anamorfního widescreenu na klasickém 35mm filmu. (Pozn.: Na tento formát byly
přepsány i filmy, realizované původně na 70mm (např. také DERSU UZALA, SIBIRIÁDA ad.)
To s sebou neslo mj. nepříjemný fakt, že 35mm film nebyl schopen zachovat 6-kanálový
zvukový mix, který byl na původním 70mm materiálu a celá tato práce tak vešla vniveč. Inu, Rusko…
V 70. letech se objevil další perspektivní formát a to UFF - Universal Frame Format, který
je známý také jako Super 35 (Spherical). Výhodou této technologie je využití celé plochy
negativu, což dává poměr stran 1.58:1. Navíc bylo možné na tento formát realizovat filmy
takovým způsobem, že z nich mohl být vytvořen výsledný snímek v libovolném poměru, tedy 1.37:1
pro klasický film, 1.33:1 pro televizi, 2.35:1 pro 35mm anamorfní přepis ad. Z toho plynula
paradoxní situace, že na formát 1.37:1 bylo možné uložit více obrazových informací než na
klasický anamorfní widescreenový film 35mm.
Druhá verze STALKERA (první skončila v koši) byla realizována právě tímto procesem.
Tarkovskij ovšem nemiloval anamorfní formáty (přesto, že jeho RUBLEV i SOLARIS
patří mezi špičkové ukázky) a preferoval klasický formát 1.37:1. Proto také STALKERA
v tomto formátu realizoval, ale pokud existuje původní negativ natočený technologií UFF,
není nemožné z něj extrahovat obraz v poměru 2.35:1. To by ovšem bylo proti autorskému záměru.
Na to, jak nakonec bude DVD distribuované v USA vypadat si tedy budeme muset počkat do 15. října, kdy má být oficiálně vydáno. Jisté ovšem je, že skalní
sběratelé Tarkovského filmů budou muset i tak začít šetřit (cena 49,95 dolaru). I kdyby informace o možném „širokém“ STALKEROVI byly mylné, na americkém vydání bude něco
podstatně odlišného od toho evropského. DVD totiž bude mít jak DD 5.1, tak původní ruský mono zvuk, takže ti, kdo nejsou příznivci remixů (a v případě
DVD se STALKEREM i celých zvukových doplňků) se dočkají takového filmu, na jaký jsou zvyklí z kina. Navíc by měla mít americká verze vrácenou původní
hudební nahrávku Beethovenovy 9. symfonie, zatímco dosavadní vydání pro Region 2 obsahuje tuto nahrávku novou.
P.S. Převážná část těchto informací je technického charakteru z oblasti, které příliš nerozumím a mohlo se tedy stát, že při
překladu došlo k některým mylným spojením. Pokud jste na něco podobného narazili, dejte mi prosím vědět.
[na Nostalghia.cz publikováno 12. srpna 2002]
|