
Olga Surkovová
Tarkovskij i Ja. Dněvnik pionerki
vyd. ZebraE, Eksmo, Dekont
Moskva 2002
487 stran
ISBN 5-89535-027-5
|
|
Olga Surkovová patří již několik desetiletí mezi nejpilnější autory, zabývající se životem
a dílem Andreje Tarkovského. Dcera známého filmového kritika, publicisty a šéfredaktora časopisu
Iskusstvo kino Jevgenije Surkova se s Tarkovským poprvé seznámila během svých studií na VGIKu,
kdy byla v rámci své studentské stáže vyslána na natáčení Andreje Rubleva. Od té doby
se datuje nejen její zájem o Tarkovského filmy, ale i jejich vzájemná spolupráce. Surkovová
se v průběhu téměř dvaceti let pohybovala v nejbližším okruhu Tarkovského přátel a spolupracovníků,
byla přítomna natáčení všech jeho ruských filmů, patřila k blízkým rodinným příznivcům. V roce
1982 emigrovala do Holandska, kde žije dodnes. Po své emigraci s ní Tarkovskij opět navázal
úzké kontakty a Surkovová působila jako jeho asistentka. Pečlivě sledovala práci na
Nostalgii i v londýnské Covent Garden na opeře Boris Godunov, strávila společně
s Andrejem a Larisou řadu jejich cest po Evropě i USA. Za poněkud nevyjasněných okolností
byly jejich vzájemné kontakty náhle přerušeny samotným Tarkovským na počátku roku 1985.
Jednou z jejích posledních prací je memoárová kniha Tarkovskij i Ja s podtitulem
Dněvnik pionerki, která vyšla v Rusku v roce 2002. Vcelku bytelný korpus knihy v sobě
ukrývá téměř 500 stran textu, v němž Surkovová vzpomíná na „svůj život s Tarkovským“ v průběhu
dvou desetiletí. Protože byla účastna nejen natáčení samotných filmů, ale patřila do okruhu
blízkých rodinných přátel, jsou její vzpomínky velmi barvité a bezprostřední. Víceméně
souvislý text je členěn do dvanácti kapitol a je místy proložen ukázkami z dopisů či z jiných
rukopisů nejen od A. Tarkovského, ale i od řady jiných osobností. Zvláštní význam má kapitola,
věnovaná Tarkovského knize Zapečetěný čas, která vyšla poprvé v roce 1984 v Německu.
Surkovová byla první kompilátorkou těchto Tarkovského teoretických úvah, když společně ve
druhé polovině 70. let pracovali na rukopisu knihy pro moskevské nakladatelství Iskusstvo.
To ale z různých důvodů vydání neustále oddalovalo, až byl nakonec rukopis odsunut v zapomění.
Při své emigraci však Surkovová vyvezla materiál za hranice a nabídla jej k vydání německému
nakladatelství Ullstein, pro které celý materiál předělala a nově zeditovala. Německé vydání
způsobilo nemalé potíže se sovětskými úřady, které napadly Surkovovou i Tarkovského z krádeže
a porušení vydavatelských práv. Celou kauzu v knize dosvědčují nejen autorčiny vzpomínky,
ale především přetištěné texty dopisů, telegramů, prohlášení či svědectví různých osob před
moskevskými úřady, které - jak autorka vtipně poznamenává - získala od moskevských úředníků
tajně za láhev whisky.
Několik desítek stran je v knize vyčleněno na fotografické přílohy. V naprosté většině jde
o doposud nepublikované fotografie, zřejmě proto, že pocházejí spíše z archivu autorky a ne
z mnohokrát publikovaných kolekcí z Tarkovského pozůstalosti. Jejich dokumentární hodnota je,
domnívám se, mimořádná. V řadě případů na nich totiž dostávají svou tvář lidé kolem Tarkovského,
o jejichž existenci člověk ví třeba jen z titulků filmů, ale jejichž podobu z doposud publikovaných
fotografických kolekcích neznal (velká část snímků je navíc barevná, což je svým způsobem
také nezvyk). Zaujmou nevšední momentky z rodinných událostí či běžného rodinného života,
z cest Andreje a Larissy po Evropě a USA, setkání se zajímavými osobnostmi (Zanussi, Bertolucci,
Rostropovič ad.) z londýnského představení Borise Godunova ap. Autorem některých fotografií
je přímo Tarkovskij (přičemž tyto snímky nejsou zahrnuty v nedávno vyšlé knize Tarkovského fotografií
Instant Light). Zvláštní účinek
má série fotografií Tarkovského s nejbližšími (Larisa, Oleg Jankovskij, O. Surkovová, Otar
Ioseliani ad.) z okamžiku, kdy všichni napjatě očekávají verdikt poroty na Canneském festivalu,
kde byla uvedena NOSTALGIE. Mrazivý chlad zklamání z právě sděleného výsledku (NOSTALGIE
byla oceněna cenou Grand prix a Cenou FIPRESCI, zatímco Tarkovskij očekával Zlatou palmu)
je na tvářích všech přítomných více než patrný.
Vzpomínky Olgy Surkovové patří i přes svůj značně subjektivní charakter k významným titulům
v Tarkovského bibliografii. Surkovová patří k těm, kteří se o Tarkovského nejen zajímali,
ale kteří s ním a s jeho filmy prožili velkou část svého života. Škoda jen, že se v knize
neobjevují přesnější odkazy na zdroje několika přetištěných dokumentů či citací. Tento
nedostatek částečně napravuje druhá kniha Olgy Surkovové, která pod názvem
S Tarkovskim i o Tarkovskom vyšla na začátku roku 2005 a jejíž recenzi přináším
samostatně.
Subjektivní důvody byly patrně i hlavním důvodem sepsání celé knihy. Autorka ji totiž otevírá
vzpomínkou na roztržku s Tarkovským v roce 1984, tedy v roce vydání Zapečetěného času.
Tehdy si Tarkovskij zapsal do svého Deníku: „… Olga Surkovová nám poslala hrozný dopis
plný obludných tvrzení a nehorázných požadavků. Měl bych jí odpovědět, ale už se s ní nechci
stýkat, dokonce ani písemně…“ Snahy vysvětlit celou událost ze svého pohledu, i její
postoje se pak porůznu objevují ve všech kapitolách a vrcholí v již zmíněné závěrečné kapitole.
Knihu je tedy určitě nutné číst s vědomím toho, že autorčino líčení je pouze jedním úhlem
pohledu. I v tom je ale půvab takových knih.
[na Nostalghia.cz publikováno 24. února 2005]
|