Ivan´s Childhood
(Ivanovo dětství)
Artificial Eye (2002)
ART 026 DVD
Region 2
SSSR 1962, 96'
Režie: Andrej Tarkovskij
čb, 1.33:1
rusky (DD 5.1 nebo DD 1.0), anglické tit.
Bonus: fotoalbum, filmografie (A. Tarkovskij, N. Burljajev, V. Zubkov, J. Žarkov, V. Malgavinová,
V. Bogomolov, D. Miljutěnko, J. Čerňajev, I. Tarkovská, S. Krilov, M. Papava, N. Grinko,
V. Ovčinikov, V. Jusov), rozhovory (J. Žarikov, V. Ovčinikov a V. Jusov), dokument CHILDREN
OF WAR, fragment z filmu VÁLEC A HOUSLE
|
|
Recenze disku se jako první na českém internetu ujal již před časem (září 2002) Petr Soukup na
svých „netuctových“ stránkách Zóna.
Pokud jste ji četli, můžu většinu zde napsaného potvrdit. Ale popořádku.
Disk vznikl v konsorciu Ruscico v roce 2002 a již tradičně jej do distribuce převzala i
britská společnost Artificial Eye, která jej i tentokrát opatřila svým tradičním
přebalem v zeleno-šedé barevné kombinaci. Uvnitř krabičky je jeden disk z něhož se
vyklube, na rozdíl od předchozích Tarkovského sublicencí, čistě britská mutace obsahující
jen sadu anglických a ruských titulků.
Vydání IVANOVA DĚTSTVÍ v Ruscicu vzniklo až po skandálu s nepovedeným remixem zvuku u
první DVD verze STALKERA do DD 5.1 (druhá verze již byla opatřena i původní
mono stopou - více viz recenze DVD Stalker).
Ruscico se tentokrát zachovalo už od začátku vstřícně i k puristům a na disk zařadilo
i původní mono stopu, která je zde alternativou k ruscicovskému obvyklému, tentokrát
dobře udělanému, remixu do DD 5.1.
Při sledování filmu jsem si několikrát pouštěl různé pasáže znovu, vždy se zapnutým
DD 5.1 a pak DD 1.0. A když předešlu, že preferuji původní mono, není to nic víc, než
výraz mého staromilství. Zvuk v DD 1.0 je krásně jasný, bez šumů a lupání, obsahuje
perfektně zřetelné detaily a musím říct, že zejména hudební pasáže s pozoruhodnou
Ovčinikovovou hudbou jsem si opravdu užil, možná poprvé pořádně po několikerém
shlédnutí filmu v kině. Je to ovšem i zásluha samotného skladatele, protože jeho hudba
k tomuto filmu, byť se častěji cituje jeho dílo v souvislosti s ANDREJEM RUBLEVEM,
je prostě geniální (mimochodem jeden úsměvný postřeh, zaposlouchejte se do motivu na
stopáži přibližně 1:18:15 až 27 - nepřipomíná vám to jeden mnohem mladší slavný americký
snímek jistého slavného S.S.?) Remix do DD 5.1 také není špatný a jak trefně poznamenal
Petr Soukup, je asi nejpovedenější ze všech Tarkovského filmů vydaných v Ruscicu.
Není zde nic navíc, vše je správně vyvážené, tvůrci pracovali velmi citlivě i s echem
podle toho v jakém prostředí se momentálně odehrával děj.
Černobílý obraz ve formátu 1.33:1, který odpovídá filmovému originálu, je vyčištěn a
světelně vyvážen - ale nutno podotknout, že v rámci možností. Sem tam se v obraze přece
jen objeví kaz, menší škrábanec, ale jedná se pouze o pár případů, které jsem navíc
záměrně „vychytával“, abych vůbec nějaké našel. Větší výskyt drop-outů najdete například
na stopáži 39:38, kde si také v jednom filmovém okénku můžete povšimnout i trošku
zřetelnější svislé „digitální záplaty“, patrně po škrábanci v obraze. Asi ve třech či
čtyřech místech je také obraz na chvíli zrnitější, ale vzhledem ke stáří filmu musím
říct, že to restaurátorům rád odpustím. Ostatně neuvádím to zde proto, abych autory DVD
„vychytával“, ale spíš jako poklonu jejich práci, protože vycizelování filmu do této
podoby jim muselo dát opravdu zabrat.
Jusovova kamera se v IVANOVĚ DĚTSTVÍ snad nejvíce přiblížila tehdejšímu
experimentálnímu filmu, je zvláštní směsicí starších poetických prvků a novovlnných
vlivů, které už v dalším Tarkovského filmu, v ANDREJI RUBLEVOVI, poněkud
ustoupily akademičtějšímu výrazu. V IVANOVĚ DĚTSTVÍ se snad nejvíce ze
všech Tarkovského filmů pracuje s perpektivou, protisvětlem, s dramatickým detailem,
subjektivním viděním, s prudkým dramatickým střihem. Černobílý obraz zde navíc dokáže
proměňovat náladu scén od poetických snových sekvencí či romantických pasáží v
březovém hájku až k dramatickým celkům uprostřed rozvalin vesnic a obydlí či v
nočních bažinách. To vše je na disku vyčištěno a světelně vyváženo s velkým citem.
Ne nadarmo byl film v době svého uvedení na benátském festivalu považován za zjevení.
No a dostávám se k bonusové části disku. Tu tvoří čtyři samostatné celky - archiv,
rozhovory, filmografie a fotoalbum. Archiv obsahuje dva dokumentární filmy. Tím
prvním je střihový dokument CHILDREN OF WAR, který se zabývá dětstvím generace A.
Tarkovského, generace, která prožila válku v dětských letech. Film je složen z
černobílých i barevných dokumentárních materiálů, v nichž ukazuje i několik případů
tzv. „frontových dětí“, případů podobných postavě Ivana (ovšem v případě tohoto
dokumentu často náležitě propagandisticky využitých). Druhým snímkem je fragment z
Tarkovského školní práce VÁLEC A HOUSLE. Jedná se o stejnou pasáž, která je v
bonusech přítomna i na DVD s filmem
STALKER.
Druhý bonusový celek obsahuje tři rozhovory. V prvním (19 min.) vzpomíná na svou práci
na filmu herec Jevgnij Žarikov, který ve filmu ztvárnil postavu mladého velitele Galceva.
V rozhovoru jsou použity ukázky z filmu i dokumentární záběry A. Tarkovského v
moskevských ulicích (stejné záběry, jako v rozhovoru s E. Artěmjevem na
DVD se ZRCADLEM). Druhý rozhovor
je veden s hudebním skladatelem Vjačeslavem Ovčinikovem (33 min.). Ten vedle A. Tarkovského
vzpomíná také na práci s A. Končalovským (ukázky z jejich filmu ŠLECHTICKÉ HNÍZDO) a
se S. Bondarčukem, který jej angažoval pro svůj opus VOJNA A MÍR (z nějž je
zařazena celá řada ukázek, které jsou digitálně vyčištěny a zjevně pocházejí z
připravovaného DVD box setu, který Ruscico slibuje na tento rok). Stejný čas je pak věnován rozhovoru s
kameramanem Vadimem Jusovem, který se ze všech tří asi nejvíce soustřeďuje na práci
na IVANOVĚ DĚTSTVÍ a je často velmi osobní (rozchod s Tarkovským).
Třetí část v bonusech tvoří filmografie celkem 14 osob, které se na Ivanově dětství nějak
podílely (jejich seznam viz výše). Pro listování je zde prakticky užitá možnost pohybu
vpřed a vzad skrze všechny filmografie (celkem 43 stran), takže uživatel je ušetřen
neustálého přeskakování do hlavního menu a zpět. V samotných filmografiích pak při
podrobném listování naleznete čtyři ukryté filmové bonusy, u kterých se zastavím
trošku podrobněji, byť některé s Tarkovským příliš nesouvisí. Tím prvním (u filmografie
N. Burljajeva) je „klip“ z ANDREJE RUBLEVA (3:42 min.), tvořený záběry z filmu, sestřiženými
na hudbu V. Ovčinikova. Druhý střihový bonus (u filmografie V. Zubkova) pochází z
filmu JEŘÁBI TÁHNOU (2:24 min.) a svou emotivností mě konečně pohnul k tomu, abych
realizoval stále odkládanou objednávku tohoto DVD, vydaného Ruscicem v roce 2002.
Zatímco oba zmíněné bonusy jsou vytvořené nově, další dva mají charakter historických
kuriozit. Tím prvním je americký trailer na VOJNU A MÍR (4:35 min.), vyrobený z
nějaké ruské, mírně ořízlé distribuční kopie, protože zde jsou ruské titulky, ale
anglický dabing. Naleznete jej, samozřejmě, u filmografie V. Ovčinikova. Posledním bonusem
pak je americký trailer na SOLARIS (3:18 min.), který zaujme pro nás úsměvnou formou
podání tématu americkým divákům, ale daleko více za pozornost stojí fakt, že trailer
obsahuje i několik ve filmu nepoužitých záběrů (nejvýraznějším z nich pak je scéna,
kdy Kelvin po přistání v detailu vystupuje z ohořelého modulu), které nejsou zařazeny
ani na nedávno vydaném criterionském DVD,
obsahujícím „odpad ze střižny“. Posledním bonusovým celkem pak je fotogalerie, která
obsahuje 9 snímků.
IVANOVO DĚTSTVÍ z Ruscica doplňuje kolekci Tarkovského ruských filmů o poslední
(myšleno samozřejmě v chronologii vydávání DVD) titul. Disk je to po všech stránkách
povedený (stejně jako film) a neměl by vám rozhodně chybět.
[na Nostalghia.cz publikováno 18. května 2003]
|