|
|
Texty vznikly pro přehlídku filmů Františka Vláčila, kterou pořádalo ve dnech 25. ledna až 3. února 2012
české centrum v Moskvě. Ruský program celé přehlídky i s dalšími texty autorky je možné si ve formátu PDF
stáhnout ZDE, českou verzi jejího průvodního textu
O kráse obrazu a mravní podstatě konfliktů najdete na stránkách Nostalghia.cz
ZDE.
HOLUBICE (1960)
Kdo očekává, že mu film nabídne pohled do duše nemocného dítěte, nebude zklamán.
Nejde ale o detailní realismus, Vláčil – výtvarník, komponující jednotlivé záběry
jako obrazy, směřoval svým dlouhometrážním debutem především k podobenství o složité
cestě člověka k poznání a odhodlání konat dobré skutky. Na přelomu 50. a 60. let,
kdy se česká produkce jen pomalu vymaňovala z područí šedivé popisnosti
socialistického realismu, znamenalo toto ryzí poetické dílko cosi jako radikální
manifest ve jménu kreativní autorské režie a osvobozeného filmového jazyka.
ĎÁBLOVA PAST (1961)
Do tajemného dramatu rodu mlynáře Spáleného vstupuje divák v momentu, kdy se začíná
rozehrávat jeho další dějství. Je situováno do 18. století, kdy katolictví svádí
zápas s novověkým racionalistickým myšlením a na osudu osvíceného mlynáře a jeho
syna je patrné, že lidskému poznání brání nejen ti, kdo mají moc, ale i ti, kteří
jsou plni předsudků. Vláčil v tomto díle překročil ideologickou schematičnost
českého historického filmu a zároveň předložil konstanty své budoucí tvorby:
myšlenkovou závažnost, nadčasovou platnost, baladičnost, zjevnou estetickou stylizaci
obrazu, jež jeho výpovědím dává silný emocionální náboj. Do popředí vystupuje rovněž
režisérovo mistrovské zacházení s černobílou kamerou i subtilní hra se světlem a
stínem.
MARKETA LAZAROVÁ (1967)
Setkání s tímto opusem Františka Vláčila je i po takřka půlstoletí od prvního
uvedení hlubokým zážitkem, obzvláště pro vyzrálé publikum, které filmový jazyk
nevnímá jako pouhý prostředek sdělení. Režisér ve snaze o autentickou evokaci
raného středověku s invencí ovládl veškeré tehdejší kinematografické výboje, od
dynamicky pohyblivé kamery (včetně ruční), přes ostrý střih, až po vnitrozáběrovou
montáž, víceplánové širokoúhlé plátno a polyfonní zvukovou stopu, přičemž tyto
postupy odvážně rozvinul, propojil a zkombinoval. Podobně novátorsky se postavil
též k vyprávění, když příběh rozložil do četných epizod, vzájemně příkře odlišných
žánrově, stylově i rytmicky - podle toho, jak byl jejich děj střídavě nahlížen
ze subjektivní perspektivy postav různého naturelu. Vláčil tak přiměl diváka vnořit
se spolu s ním do dávných věků a s nebývalou intenzitou prožít jejich atmosféru.
Stvořil sugestivní „historický dokument“, jak si přál, a zároveň vrstevnaté básnivé
podobenství o tragice i výšinách lidského údělu.
ÚDOLÍ VČEL (1967)
Ondřej se vrací zpět na zemanskou usedlost svého otce. Uprchl od řádových rytířů
z hradního kláštera na pobřeží Baltu, kde z jeho vůle žil dlouhá léta v tvrdé askezi.
Otec zemřel a on chystá svatbu se stále ještě mladou macechou a pozvolna se poddává
plnému světskému životu. V den svatebního obřadu jej ale po úporném hledání dostihne
řádový bratr Armin, který je odhodlán přinést jakoukoliv oběť tomu, aby Ondřej
dodržel svůj mnišský slib. Černobílá grafika obrazu připomíná staré rytiny, kompozice
záběrů zase odkazují k sakrálním malbám, rozvržení tmy a světla podtrhuje odvěký
konflikt mezi fanatickou vírou a její zlidštěnou podobou. Film situovaný do středověku
byl pro hloubku svého zamyšlení po zásluze přirovnáván k Bergmanovu filozofujícímu
podobenství Sedmá pečeť (1957).
ADELHEID (1969)
Těsně po válce se Viktor Chotovický vrací z Anglie do vlasti. Zatímco spolu s dalšími
Čechy bojoval proti nacismu v západní armádě, zemřeli mu doma rodiče. Nikdo na něho
nečeká, a tak přijímá čestný úkol spravovat malé sídlo v severomoravském pohraničí.
Dosud patřilo německému továrníku Heidemannovi, kterého za jeho válečné činy čeká
soud. Tragický osud Viktora a několika dalších postav se začne naplňovat, když do
domu v ponižujícím postavení služebné vstupuje Heidemannova dcera Adelheid. Vláčil
v tomto stejnojmenném filmu poprvé pracoval s barvou a hned jí uměl použít tak, aby
spoluvytvářela atmosféru i významy. Tlumeně pastelové tóny v úvodu souznějí s
Viktorovou nadějí, studené barvy až po mrazivou bělost zasněžené krajiny ve finále
jsou metaforou fatální prohry hrdinů. Asketická stavba příběhu odkazuje k principům
klasicistního dramatu, mluvené slovo je výrazně potlačeno ve prospěch promyšleně
komponované obrazové složky.
POVĚST O STŘÍBRNÉ JEDLI (1973)
Tento středometrážní film patří do období, kdy Vláčil ztratil možnost pracovat
na svých projektech a byl donucen pokoušet se o zcela jiné žánry, než jakými byl
dosud zaujat. Pověst byla určena dětskému divákovi, stejně jako o rok později Sirius,
ale tvůrce si i tady zachoval svůj charakteristický autorský pohled a rukopis. Dílko
sice nepostrádá napětí a nevtíravé mravní ponaučení, nicméně celek je tvarem kdesi
na pomezí básně s přírodní tematikou: štíhlé vysoké jehličnany a lesnatá krajina
pod třpytivým příkrovem sněhu jsou zde rovnocennými partnery aktérů dramatické
zápletky.
DÝM BRAMBOROVÉ NATĚ (1976)
Po nedobrovolné odmlce byl režisérovi vnucen k adaptaci román obnovující na počátku
70. let socialistickou tezovitost české literatury. V případě některých motivů se
film neubránil nevěrohodně idealizovanému vyústění, celek se však zásadně liší od
předlohy a v chmurné tónině vypovídá o osudu, jakých po roce 1968, ve dvacetiletí
normalizace, byly tisíce. Lékař Jan Meluzín se na rozdíl od své ženy rozhodne vrátit
z emigrace domů, ale rozvrat rodiny není to jediné, co jej postihne. Trestem za pokus
o odchod z vlasti a za manželku, která se s ním nevrátila, je přeložení z prestižní
nemocnice do zdravotního střediska v jakémsi odlehlém venkovském koutě. Vláčil i
představitel hlavní role nebývale úsporně a tlumeně zprostředkují rozpoložení Meluzína,
vnitřně ochromeného vším, co jej potkalo. Výsledkem je střídmý film o hledání ztraceného
smyslu života, plný zámlk, obrazově syrový i jemně melancholický.
STÍNY HORKÉHO LÉTA (1977)
Mladý hospodář Ondřej Baran je opět z rodu Vláčilových osamělých hrdinů a těch,
jejichž vnitřní síla není na první pohled patrná. Ondřej s rodinou žije na samotě
v Beskydech, je léto roku 1947 a přes toto zalesněné hornaté území se stahují
poslední skupinky vojáků poražených armád na jih do západní zóny. Pětice banderovců
se kvůli zranění jednoho z nich na čas usadí na statku a rodina, donucena živit je
a sloužit jim, žije v neustálém strachu. Visí nad nimi hrozba, že budou vojáky
zastřeleni, dojde-li k prozrazení, ale současně i přísný trest ze strany místního
úřadu za to, že poskytli útočiště „válečným zločincům“. Film byl přirovnáván k
westernu: stejně vyhrocená situace, stejně strohé vyprávění, stejně zamlklí
hrdinové, kteří nemluví, ale jednají, a také žhavý nehybný vzduch, v němž je cítit
nevyhnutelná a tragická kolize. Dlouhé záběry s hloubkou ostrosti podmanivě evokují
tuto dusnou atmosféru a jitřivé hudební motivy vyjadřují skryté napětí.
PASÁČEK Z DOLINY (1983)
Beskydy a tamní neklidné časy těsně po válce ještě jednou staly prostředím pohnutého
příběhu. Zčásti rušivě zde působí zjevně šablonovitá sociálně kritická nota,
nicméně Vláčil našel způsob, jak ve filmu prosadit své poetické vidění. Hrdinou
je zde sotva šestiletý obecní pasáček a jeho perspektiva režisérovi umožnila volně
přestupovat z krušné reality do magického světa. V něm zázračně ožívají obyčejné
věci, nalezená mina je považována za poklad a nebezpeční banderovci, skrývající
se v okolních lesích, se proměňují v pohádkové skřítky, plnící každé přání. Vláčil
nenápadně estetizuje krajinné scenérie, aby podtrhl kontrast mezi velebností přírody
a pokřiveným lidským jednáním a záměrně minimalistický vedený herecký projev dítěte
posouvá diváka od sentimentu k hlubšímu soucítění.
STÍN KAPRADINY (1984)
Vláčil na plátně sugestivně evokoval baladickou atmosféru novely Josefa Čapka,
napsané v roce 1930. Už autor tímto dramaticky vyhroceným příběhem dvou mladých
lesních pytláků sledoval více rovin, když jednak záměrně vyšel z oblíbených témat
lidového čtení a jednak mýtus svobodných hrdinů překvapivě ukázal z odvrácené strany.
Režisér rovněž narušuje vžitá myšlenková klišé – černovlasý Vašek je mnohem citlivější
než blonďatý Ruda s andělskou tváří, útěk z lidské komunity vůbec neznamená vykročení
ke svobodě a krásná příroda může právě tak být nemilosrdnou pastí jako konejšivou
náručí. Film o zločinu, svědomí a odplatě sugeruje narůstání úzkosti obou chlapců
velkými plochami ticha, celky lesního labyrintu, pohledy na běžence přes zlověstné
spleti větvoví a kořenů.
MÁG (1987)
Původní scénář filmu vychází z deníkových záznamů Karla Hynka Máchy (1810-1836),
jedné z klíčových postav české literatury, s jehož odkazem se konfrontovaly generace
básníků hluboko do 20. století. Titul filmu odkazuje k dobové transkripci jeho
nejslavnější básnické skladby Máj a zároveň poukazuje na magickou sílu poezie
romantického umělce, jehož život a dílo se neoddělitelně prolínaly. Kromě této
spřízněnosti s Máchou vnímal Vláčil jistě i několikerou další – také byl rozdírán
četnými vnitřními sváry, neznal chvíli spočinutí, cítil se osaměle a málokým pochopen,
stravován vysokými nároky na sebe sama. Mág je jeho posledním hraným filmem, a
přestože se nijak výrazně nevymaňuje z konvencí životopisného žánru, jeho protagonista
vyzařuje z plátna svou magickou energii.
KRÁTKOMETRÁŽNÍ FILMY A DOKUMENTY O F. VLÁČILOVI
SKLENĚNÁ OBLAKA (1958)
Jediní dva bezejmenní protagonisté, starý muž a dítě, jsou už napohled symbolickými
postavami této čistě vizuální meditativní básně. Ten třetí, starcův syn a chlapcův
otec, právě se svým strojem startuje ke sluncem zalité obloze. Vláčil povyšuje i
zcela konkrétní scenérie a věci na metafory, které s lyrickým patosem propojují
současnost s věčností, když moderní touhu létat vztahuje k antickému mýtu o Ikarovi.
Náhle potemnělé nebe, střepiny, mrtvý motýl, vrtule v plamenech, prázdná letištní
plocha... pilota stihla tragická smrt, stařec truchlí nad ztrátou syna, ale dítě
si cloní oči a okouzleně pohlíží za mizejícím letadlem do nekonečných nebeských
hlubin.
PRAHA SECESNÍ (1974)
Jeden ze tří dokumentů, jež Vláčil natočil v 1. polovině 70. let a jež se mimo
jiné vyznačují jeho kunsthistorickou erudovaností. Ač zde prakticky chybí odborný
komentář a místo něho zaznívají citace z dobové beletrie a poezie, je film zasvěceným
výkladem o secesním slohu a jeho výrazných stopách v hlavní české metropoli. Vláčil
tu invenčně poukazuje na inspirační zdroje tohoto univerzálního uměleckého směru,
s rozmyslem vrství a propojuje příklady z výtvarného a užitého umění, architektury,
techniky a fotografie, vyzná se i v módě a životním stylu této pozoruhodně
epochy.
* * *
HLEDÁNÍ (1979) režie: Drahomíra Vihanová
Dokument sleduje Vláčila při práci na technickém scénáři i v průběhu natáčení filmu
Koncert na konci léta (1979) o skladateli Antonínu Dvořákovi. Černobílé pasáže
zprostředkují konkrétní momenty z několika natáčecích dnů, zatímco barevné části
se beze slova, v dlouhých pohledech kamery zaměřují na režisérovo hlubinné soustředění
a zaujetí tématem. Nejde pouze o zprávu o „jednom natáčení“, Vihanové se zdařil
výstižný portrét Vláčilovy tvůrčí osobnosti.
Genus – ŽIVOT REŽISÉRA FRANTIŠKA VLÁČILA (1995) režie: Karel Smyczek
Letmý portrét režiséra Vláčila natočil pro známý televizní cyklus jiný český režisér –
ten, který se jako desetiletý blíže seznámil s filmem díky hlavní dětské roli v Holubici.
V dokumentu také dojde na ukázky z tohoto filmu a ještě z Markety Lazarové, divák
spatří podivuhodné kresby, jež si Vláčil črtal do scénáře, naslouchá jeho úvahám o
filmování, nahlédne do jeho soukromí. Mezi momentkami, z nichž je snímek utkán,
zazáří předávání Českého lva za rok 1994, kterým byl Vláčil poctěn za „dlouholetý
umělecký přínos českému filmu“.
V SÍTI ČASU (1989) režie: František Uldrich
Dokument, který o Františku Vláčilovi natočil jeho dlouholetý kameraman František
Uldrich (Údolí včel, Adelheid, Dým bramborové natě, Hadí jed, Pasáček z doliny, Stín
kapradiny). Vláčil zde vypráví o svých filmech, o svém pohledu na každé z témat, o
specifickém tvůrčím přístupu ke každému z nich. Vedle ukázek ze snímku Hledání od
D. Vihanové a především z filmů Vláčilových je tady režisér rovněž zastižen v několika
lokalitách, kde se jeho filmy natáčely. Předmětem Uldrichova zájmu jsou dále Vláčilovy
mimořádně zpracované scénáře, zejména jeho výtvarně talentované kresby v Marketě
Lazarové a v Údolí včel.
SENTIMENT (2003) režie: Tomáš Hejtmánek
Za svých studií na FAMU v 90. letech se Hejtmánek z obdivu k Vláčilovi, žijící
legendě českého filmu, rozhodl zaznamenávat rozhovory, jež s režisérem po dva roky
vedl při svých dlouhých a četných návštěvách. Uprostřed práce ale František Vláčil
zemřel a Hejtmánek, disponující množstvím především zvukového materiálu, se rozhodl
pro experimentální řešení. Výsledkem jeho pokusu je Sentiment, jenž osciluje mezi
dokumentem, dokumentární rekonstrukcí a esejistickým zamyšlením. Film, vycházející
z výpovědí, úvah a konfesí režiséra Františka Vláčila, sestává z obsáhlých inscenovaných
pasáží s podmanivým výkonem herce Jiřího Kodeta v roli zestárlého a nemocného režiséra
a z deziluzivních návratů do krajinných lokalit, kde se kdysi natáčely Vláčilovy
vrcholné opusy. Užitím černobílého filmu a důrazem na výtvarně řešenou kompozici
obrazu se Hejtmánek zdařile přiblížil emotivnímu ladění Mistrových děl a zároveň
postihl skličující atmosféru samoty a fyzického zániku. Ačkoliv snímek trpí přílišnou
zašifrovaností, nelze mu upřít formální originalitu a myšlenkovou hloubku při přemítání
o existenciálně prožívané úzkosti, o sentimentu jakožto zásadním předpokladu tvorby,
o smrtelnosti člověka a nesmrtelnosti jeho díla.
[autorkou popisků je Zdena Škapová, na Nostalghia.cz publikováno 25. 1. 2012]
|