rusky (DD 1.0), anglické titulky
Bonus: audiokomentář Vlada Petriče, časová osa historie Ruska versus děj filmu, informace o Andreji Rublevovi
 + recenze českého DVD
 + recenze vydání Artificial Eye
 + srovnání 2 sestřihů filmu

+ recenze na Zóně
Vydání autorského sestřihu Andreje Rubleva je i po více než 40 letech od jeho premiéry malou ediční událostí. Americkému vydavatelství Criterion Collection se v tomto disku podařil husarský kousek, když široké veřejnosti zpřístupnilo na DVD verzi filmu, kterou spatřilo oko řadového diváka až po více než dvaceti letech od jejího dokončení. Tarkovskij byl po natočení a sestříhání filmu nucen tuto svou první verzi zkrátit o celých 14 minut, přičemž ani tato nově vzniklá podoba filmu to neměla tak jednoduché a svého uvedení se dočkala až v roce 1971. "Distribuční verze" je tedy tou nejrozšířenější a nejznámější variantou filmu, měli ji možnost vidět i diváci v našich kinech, v televizi a na DVD je vydána v kvalitním přepisu konsorcia Ruscico (viz recenze).

Pokud bych měl stručně zhodnotit rozsah změn, kterými ve srovnání s autorskou verzí (Criterion) prošla verze distribuční (Ruscico), nejvíce se jich dostalo úvodu filmu, kde byla úplně vystřižena pasáž odchodu z kláštera. V celém filmu jsou pak patrné drobné změny ve střihu i řazení některých záběrů, ale v celku se jedná o nevýznamné detaily. Osobně se mi zdá, že druhý sestřih filmu spíš prospěl, protože vynechané nebo pozměněné věci nejsou pro celkové vyznění příběhu nijak podstatné. Na druhé straně jsem trošku v podezření, že autoři zamýšleli rozvést některé motivy poněkud obšírněji, ale z různých důvodů se k tomu nedostali (zejména postava Kyrila). Protože to je ale povídání na delší dobu, přináším podrobnější popis rozdílů i s jejich komentářem ve zvláštní sekci (viz odkaz níže).

Původní autorský sestřih tak zůstal v pravděpodobně jediné dochované kopii v archivu až do roku 1988, kdy byl poprvé oficiálně uveden na moskevském filmovém festivalu a v roce 1998 jej k digitálnímu přepisu získal americký Criterion. Jejich disk přináší film v původním neanamorfním widescreenu 2.35:1 (disk z Ruscica je mírně ořízlý do formátu 2.1:1) s celkem dobře vyčištěnou zvukovou stopou, která byla ponechána v monofonní podobě DD 1.0 (Ruscico provedlo remix do DD 5.1). Obraz je ve srovnání s ruským DVD z Ruscica tmavší a místy není tak brilantně ostrý. Film je rozdělen do 53 tracků (ruské DVD jen do 10 tracků), v menu si navíc můžete nastavit anglické titulky. Grafické řešení menu (a koneckonců i obalu) je překrásné a určitě předčí poněkud kýčovité provedení menu z Ruscica (kde je již tradičně prapodivný i původní ruský obal; tytéž disky distribuované britskou společností Artificial Eye jsou na tom již mnohem lépe). V menu máte kromě tradičních voleb k obsluze filmu (titulky, výběr kapitol) možnost si zvolit i několik bonusů: komentář filmového historika Vlada Petriče (anglicky), životopisné údaje o Andreji Rublevovi a zajímavá časová osa porovnávající děj filmu s historickými událostmi v Rusku. Důležitá poznámka nakonec: disk není regionálně kódovaný, takže jej přehrajete na jakémkoliv DVD přehrávači.

Recenzentské "ocejchování" Criterionského vydání je tak problematické. Základní technické rozdíly ve srovnání s ruským vydáním jsem uvedl výše a porovnat si je můžete i v paralelní recenzi ruského DVD. Tu lepší, tu horší, někdy záleží na vkusu uživatele, technické parametry i výbava hovoří asi spíš pro Ruscico/AE, originalita a provedení naopak pro Criterion. Osobně jsem ale uposlechl rady prvního českého recenzenta obou disků, Petra Soukupa na Zóně a koupil si vydání obě. Každé je totiž pozoruhodné jiným způsobem.
[zpracoval Petr Gajdošík. Na Nostalghia.cz publikováno 7. července 2003]
(poslední update: 25. února 2004)