|
|
Vladimír Suchánek, režisér, absolvent moskevského VGIKu a v současné době docent
katedry Teorie dějin a dramatických umění na Univerzitě Palackého Olomouc,
předkládá laické i odborné veřejnosti své zásadní dílo, knihu s názvem
Topografie transcendentních souřadnic filmového obrazu s podtitulem
Úvod do problematiky uměleckého obrazu jako duchovně-estetické skutečnosti.
Původních českých publikací, které se věnují analýze a následně filozofické interpretaci
filmů se zapojením do celospolečenských a kulturních kontextů, je u nás jako šafránu.
No a knih, které se věnují zejména tzv. „duchovnímu filmu“ (přičemž tento termín
používám s vědomím toho, že jeho obsah je dost obtížně definovatelný), je ještě méně.
Troufám si skoro říct, že nejsou. Suchánkova práce je tak v tomto směru revolučním
činem. Než se ale pokoušet o přiblížení tématu a záměru knihy, bude mnohem lepší
ocitovat něco z jejího prologu, kde autor naprosto přesně chrakterizuje svůj záměr:
„Lze alespoň trochu pochopit smysl uměleckého díla (pokud nějaký člověku pochopitelný
smysl má)? Jestliže ano, lze tento smysl odkrýt klasickými uměnovědnými metodami, které
(relativně) platí pro všechny umělecké druhy? Co je to umělecké dílo a jaké svědectví
poskytuje? - Řečeno konkrétněji, vzhledem k oboru se pokusíme o nahlédnutí do vnitřních
i vnějších souvislostí a souvztažností, struktur, dramaturgické architektury, koncepcí
významových linií a výrazových prostředků v uměleckém filmu, majících nějaký vztah ke
křesťanské spiritualitě, duchovnosti a teologii. - Základní otázkou pro naše uvažování
bude - kde a jak u člověka vznikla touha a s tím i úzce spojená nutnost vyjádřit se tak,
že díky tomuto vyjádření vzniklo umělecké dílo.“
Jak mi v krátkém rozhovoru autor sdělil, kniha je vlastně zamyšlením, ovšem na základě
detailní analýzy, nad tím, lze-li film pojmout jako duchovní umění. Tato, pro mnohé
zdánlivě lehce zodpověditelná otázka, se v Suchánkově publikaci ovšem stává úvahou s
obecnější platností. Úvahou o hodnotách současného světa a umění, úvahou na téma
duchovního rozměru lidské existence i umělecké tvorby. Autorův přístup k tématu lze
vnímat z několika úhlů pohledu. Jde bezesporu o filozofující meditaci nad smyslem
existence a tvorby, tedy nad těmi nejobecnějšími otázkami. Zároveň ale jde i o
analytickou studii vyjadřovacích prostředků filmů určitého okruhu (a společnost je to
vskutku reprezentativní, posuďte sami: např. MARKETA LAZAROVÁ, PROLOMIT VLNY,
BARVA GRANÁTOVÉHO JABLKA, PROSBA, STROM PŘÁNÍ, VESELKA, OSAMOCENÝ HLAS ČLOVĚKA, celý
Tarkovskij ad., ad.) v níž autor rozebírá jednotlivé prvky (barva, zvuk, obraz) a uvádí
je do dalších a dalších souvislostí, významů, interpretací. No a krok za krokem pak
autor směřuje k jakési sumarizaci zjištěného, syntéze, v níž se pokouší zjištěné
uplatnit na komplexním a podrobném rozboru všech filmů Andreje Tarkovského (tedy všech
jeho plně autorských filmů, tzn. počínaje RUBLEVEM). Celá tato obsáhlá pasáž, tvořící
dobrou třetinu knihy, je bezesporu doposud vůbec nejrozsáhlejším a nejpodrobnějším
analytickým textem, který kdo kdy v češtině o Tarkovského díle publikoval. I tím jde
o výjimečnou knihu.
Text je doplněn řadou odkazů, poznámek, citací, v závěru je sestaven jmenný
a tematický rejstřík a bibliografie. Kniha se nebude číst lehce, její četba (či studium)
zabere týdny, pokud se budete zastavovat u jednotlivých kapitol a ověřovat si některé
autorovy soudy „na vlastní oči“, tak možná i měsíce. Nicméně to nic nemění na tom, že
jde podle mne o knihu zásadní. Už jen proto, že o podobné tematice v Čechách zatím
obdobně analytický a rozsáhlý text nebyl publikován. A k zásadním dílům se přece člověk
vrací i po letech. Protože ve chvíli, kdy píšu tyto řádka, jsem vlastníkem knihy
sotva pár hodin, nebudu vám namlouvat, že jsem ji celou přečetl. K solidní představě
o její náplni vám ale může pomoci
obsah
a resumé (česky i anglicky),
které zde publikuji se souhlasem autora.
Pokud o knihu stojíte, mám pro vás následující tipy jak se jí dobrat. Pro pražáky bude
asi nejschůdnější navštívit knihkupectví divadelní a filmové literatury Prospero (v
pasáži u divadla v Celetné), kde jsem knihu viděl za výlohou. Tato prodejna má
také vlastní on-line obchod
(www.divadlo.cz/prospero)
v němž nabízí knihu za 213,- Kč (bez poštovného), což je levnější než v běžném prodeji, kde by se
cena měla pohybovat kolem 270–290 Kč. U jiných on-line knihkupců jsem na knihu
zatím nenarazil. Ostatní mají možnost
požádat svého oblíbeného knihkupce, který ji může objednat u vydavatele, jímž je
Univerzita Palackého v Olomouci. No a pro zbytek zájemců mi dal autor tip k zaslání na
dobírku. Mělo by stačit napsat na adresu:
Nakladatelství Univerzity Palackého v Olomouci
Biskupské náměstí
772 00 OLOMOUC
Nezapomenout uvést autora a název knihy, zpětnou adresu a kniha vám bude zaslána na
dobírku. V případě zaslání poštou bude asi připočítáno poštovné.
→ Suchánek, Vladimír: Topografie transcendentních souřadnic filmového obrazu. Úvod do problematiky uměleckého obrazu jako duchovně-estetické skutečnosti.
Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci 2002, 261 s., ISBN 80-244-0417-6. [st.]
[na Nostalghia.cz publikováno 9. 3. 2003]
Kapitoly z knihy na Nostalghia.cz:
Barva granátového jablka
Nevěsto krásná dej mi pít [Marketa Lazarová]
Souhvězdí touhy [Andrej Tarkovskij]
|