|
|
19. února 2019
Na dnešní den připadá 95. výročí narození Františka Vláčila. – Několik pořadů České
televize k výročí, cyklus v kině Ponrepo...
[Vláčil]
21. prosince 2018
Vychází kniha František Vláčil. Život a dílo; malá retrospektiva Vláčilových
filmů v Ponrepu; drobné aktualizace
[Vláčil]
30. října 2017
Už 24. ročník víkendového semináře ruských filmů proběhne 10.–12. listopadu 2017 v
kině Svět v Hodoníně. Ústředním tématem letošního ročníku je prchavý „žánr“ označovaný
za duchovní film. Program tak nabídne filmy od režisérů Andreje Tarkovského, Sergeje
Paradžanova, Andreje Zvjaginceva, Grigorije Kozinceva, Alexandra Sokurova nebo mladších
tvůrců, dokumenty, výstavu fotografií a nebo přednášku Vladimíra Suchánka s názvem
Existuje vůbec duchovní film a umění? Veškerý program proběhne v kině Svět, detaily s
přesným časovým harmonogramem naleznete na
oficiálních stránkách semináře.
7. listopadu 2016
XXIII. ročník Semináře ruských filmů proběhne 11.–13. listopadu 2016 v Hodoníně a
představí téma, které lze ruském kontextu označit za kontinuální – postavení umělce
a jeho díla v dobách (ne)svobody. „Na území, které náš festival eminentně zajímá,
jde však v podstatě po celou dobu jeho existence o lítý boj, který probíhá i v době
(dávno) postsovětské. I proto je věčným motivem ruských intelektuálů a díky tomu i
podnětem pro náš letošní plakát autor neustále přepisující své dílo a píšící stále
nové žádosti o vyslyšení svých námětů.“ Program třídenní přehlídky nabídne filmy jako
ANDREJ RUBLEV, OSAMĚLÝ HLAS ČLOVĚKA, TÉMA, ZAPOMENUTÁ MELODIE PRO FLÉTNU, ROK PSA,
DVACET ŠEST DNŮ ZE ŽIVOTA DOSTOJEVSKÉHO (projekce je doplněna přednáškou o pojetí
svobody u Dostojevského), JE TĚŽKÉ BÝT BOHEM, IVAN HROZNÝ I. + II. a řadu dalších
filmů. Předpůlnočním překvapením sobotního programu bude beseda s režisérkou Martou
Novákovou o jejím dokončovaném projektu, nazvaném 8 HLAV ŠÍLENSTVÍ, (o ruské básnířce
Anně Barkovové /1901–1976/, která prožila 20 let v gulagu) z něhož budou uvedeny ukázky.
Detaily k programu, k jednotlivým filmům, vstupnému i akreditacím naleznete na
oficiálních stránkách semináře.
1. listopadu 2016
Včera večer byla v Olomouci oficiálně pokřtěna nová kniha nakladatelství Casablanca
Osudová osamělost. Obrysy filmové a literární tvorby Václava Kršky, která je dílem
kolektivu autorů z katedry divadelních a filmových studií Univerzity Palackého v
Olomouci vedeného Milanem Hainem a Milanem Cyroněm. [více]
20. září 2016
Tak trošku nečekaně a jako blesk z čistého nebe se na konci září dostane ke čtenářům
kniha Rozhovor snad o všem, zaznamenávající rozhovory režiséra Jana Němce s
filmovým publicistou a nakladatelem Milošem Fryšem. [více]
22. března 2016
Tarkovskij v Ponrepu; z nových knih; drobné aktualizace [Tarkovskij]
Bresson v dubnu v Ponrepu; drobné aktualizace [Bresson]
8. února 2016
Digitalizovaná ADELHEID na vlastní oči; k ADELHEID na internetu a v tisku; drobné aktualizace [Vláčil]
24. ledna 2016
Tarkovského filmy kompletně na Blu-ray; nové filmy on-line [Tarkovskij]
15. ledna 2016
Doplnění aktualizace z 13. ledna (o digitalizaci ADELHEID) o čerstvé vyjádření NFA [Vláčil]
14. ledna 2016
Chystá se české vydání knihy rozhovorů s Robertem Bressonem [Bresson]
13. ledna 2016
První reakce na digitalizovanou ADELHEID; nový plakát k filmu; z lokace natáčení ÚDOLÍ VČEL [Vláčil]
8. ledna 2016
Digitálně restaurovaná ADELHEID; jeden rok existence facebookové stránky Marketa Lazarová – 50 let [Vláčil]
7. ledna 2016
V pátek 15. ledna uvede pražské kino Ponrepo cyklus krátkých filmů v loňském roce
zesnulého Milana Peera (1945–2015), režiséra a scenáristy, který přestože stál tak
trochu stranou pozornosti, byl velmi hlubokým a osobitým tvůrcem. Vedle asi jeho
nejznámějšího filmu TICHO (1969, 11 min.), jakési filmové ilustrace stejnojmenné
písně Bohdana Mikoláška o smrti a pohřbu Jana Palacha bude uveden výběr dokumentů
a animovaných filmů z 60.–80. let – REPUBLIKA ŽIŽKOV (1967, 8 min.), ŠŤASTNÝ JOSEF
(1970, 7 min.), UTKÁNÍ (1980, 12 min.), STOVKA (1978, 15 min.), OKNA (1981, 13 min.),
SETKÁNÍ TŘETÍHO DRUHU (1983, 12 min.) a SONDA (spolurež. Igor Ševčík, 1986, 7 min.).
Program Ponrepa Peerovu osobnost připomíná těmito slovy: „Vedle desítek zakázkových
titulů a příspěvků do periodických televizních pořadů (Kanafas, Salon český, Diagnóza)
vytvořil Milan Peer v sedmdesátých až devadesátých letech minulého století pozoruhodnou
linii autorských dokumentů, vyznačujících se vždy hlubším a osobitým zamyšlením nad
jevy, na které se zaměřil. Jeho filmy, pro něž je charakteristická různá míra stylizace
výchozího autentického materiálu, vyznívají jako drobné eseje, nápadité a hravé,
překvapující neobvyklým úhlem pohledu a odlehčené svérázným smyslem pro humor.
Peerův způsob pronikání pod povrch věcí sestává z náznaků, je nenápadný a rafinovaně
osciluje mezi ironií a jemně melancholickou tóninou.“ Projekce cyklu s názvem
Z ticha do ticha – „anonymní“ autor Milan Peer začne od 17:30 hod.
4. ledna 2016
Původních českých prací o zahraničních filmových tvůrcích příliš mnoho nevzniká a
tak pokud se nějaká tu a tam objeví, stojí vždy alespoň za zmínku. V případě nové
práce Martina Škabrahy bych ale o jeho knize psal i v případě, že by se čeští autoři
(a vydavatelé) v produkci analytických studií předháněli. Jeho těsně před vánočními
svátky 2015 vydaná kniha Vyhnáni do ráje nese podtitul Poslední člověk
Terrence Malicka, a je prvním uceleným tuzemským příspěvkem k Malickově
filmařskému fenoménu. [více]
14. října 2015
ÚRAZY ELEKTŘINOU V PRŮMYSLU na DVD; k jevištnímu uvedení hudby k MARKETĚ LAZAROVÉ aj. [Vláčil]
21. září 2015
Výstava Zbyňka Sekala v olomouckém Muzeu umění; Zlatá šedesátá II. - František Vláčil;
Struny podzimu - Zdeněk Liška; drobné aktualizace [Vláčil]
29. července 2015
Recenze knihy Geoffa Dyera Zóna; z Tarkovského dnů v Ivanovu; video z přednášky
Nelli Fominové; Tarkovskij - Velikonoce 1985 [Tarkovskij]
19. května 2015
Projekce OBĚTI v Olomouci; BYGGA BILDER, Tarkovskij Jr. v Cannes, ANDREY,
THE EXILE AND DEATH OF ANDREI TARKOVSKY na YouTube; kniha o Zóně [Tarkovskij]
19. května 2015
Od 27. do 29. března 2015 se v hodonínském kině Svět odehraje druhý ročník Semináře
duchovních filmů, věnovaný tentokrát kinematografii Jižní Koreje. „Korejská spiritualita
zahrnuje domácí šamanismus, buddhistickou tradici i vlivy křesťanství,“ objasňuje ředitel
Domu kultury v Hodoníně Marcel Řimák, jenž od roku 1994 uspořádal na Hodonínsku na
čtyřicet víkendových seminářů pro přátele vzdálenějších kinematografií. „Duchovní
podhoubí bude však tentokrát jen spojovací sítí mezi snímky, jež se kromě náboženství
dotýkají také morálky, politiky a erotiky. Proto v několika filmech uslyšíme slovo sarang,
které v korejštině označuje lásku.“
Hostem semináře bude Miriam Löwensteinová z Karlovy univerzity – překladatelka,
editorka a autorka odborných i popularizačních knih a statí o literatuře a životě
v Koreji. Docentka Löwensteinová přednese v sobotu dopoledne přednášku o tradici
a modernitě v korejském písemnictví. Na programu jsou díla režisérů, kteří stáli
u zrodu korejského filmového zázraku devadesátých let. Zatímco klasik Im Kwon-tchek
(1936) má na svém kontě přes sto celovečerních titulů a stále pracuje, buřič Čang Son-u
(1952) se po svém desátém hraném opusu před dvanácti roky odmlčel. U nás nejznámější
korejský filmař Kim Ki-duk bude zastoupen snímkem PIETA, jenž v roce 2012 získal
Zlatého lva v Benátkách. Im Kwon-tchek byl v Jižní Koreji představitelem směru,
který se dnes na Západě označuje jako kinematografie národního dědictví (heritage
cinema). Od počátku šedesátých let natáčel snímky válečné, historické i adaptace
význačných děl korejské literatury. Vrcholem sobotního večera bude jeho
PÍSEŇ O VĚRNÉ ČCHUN-HJANG, adaptace nejoblíbenější literární památky z 18. století,
která byla jak v Jižní, tak v Severní Koreji zfilmována vícekrát. Právě Imovu verzi
z roku 2000 přijal jako vůbec první korejský titul do hlavní soutěže festival v
Cannes. Im Kwon-tchek zde částečně zachoval původní podobu lidového divadla pchansori.
Svízelným osudům jeho herců věnoval předtím film SOPCHJONDŽE, který v Hodoníně
rovněž zhlédneme. Z Imovy rozsáhlé tvorby bylo do programu dále zařazeno putování
zamilovaného buddhistického mnicha MANDALA, příběh buddhistické mnišky ADŽE ADŽE,
BARA ADŽE a mystérium DCERA PLAMENE o ženském šamanismu. Z Čangovy provokující
tvorby na semináři uvidíme drama o ženské vášni a hrdosti LÁSKA VE WOOMUK-BAEMI,
meditativní putování dospívajícího chlapce CESTA K BUDDHOVI, příběh dívky trpící
posttraumatickým syndromem po masakru ve městě Kwangdžu (1980) OKVĚTNÍ LÍSTEK
a romantickou komedii PRO TEBE ODE MNE.
Asijská, zvláště pak korejská kinematografie má v českých zemích i na Slovensku
nadšené fanoušky a zasvěcené znalce. Do Hodonína proto organizátoři vybrali filmy
u nás málo známé. Jen jeden z nich byl uveden v české distribuci a další dva před
mnoha lety na festivalu v Karlových Varech. Většina titulů bude promítána z 35mm
kopií, dopravených z Jižní Koreje. Připravují se české titulky. Lektorskými úvody
bude projekce provázet Jaromír Blažejovský z Masarykovy univerzity v Brně. Seminář
se koná ve spolupráci s Korejským filmovým archivem v Soulu, Asociací českých
filmových klubů a distribuční společností Aerofilms. Určen je náročným divákům,
studentům a široké veřejnosti. Více detailů na oficiální stránce pořadatele.
1. února 2015
Natáčení filmu 8 HLAV ŠÍLENSTVÍ, inspirovaného neuvěřitelným osudem ruské básnířky
Anny Alexandrovny Barkovové (1901–1976), sleduji již několik let, včetně autorských
přípravných průzkumných výprav do nitra Sibiře po stopách stalinských lágrů.
V současné době se projekt české režisérky Marty Novákové ocitl na přibližně 80%
natočeného filmu, do nějž zbývá dotočit několik posledních scén a pak celá fáze
postprodukce. Snaha sehnat prostředky na tuto závěrečnou fázi výroby filmu vedla
tvůrce k dnes často využívané metodě crowdfundingu, konkrétně na portálu HitHit.
Rád tento odkaz prezentuji i zde s nadějí, že se podaří dovybrat dost na to, aby
se film podařilo dokončit. Víc k projektu přímo od jeho autorky na níže uvedených
odkazech.
HiHit - 8 hlav šílenství I
Facebook I
Marta Nováková I
Anna Barkovová
27. ledna 2015
Vláčil má v Praze 6 svou pamětní desku [Vláčil]
15. ledna 2015
Pamětní deska pro FV; Marketa Lazarová - 50 let; O Josefu Kemrovi a nejen o něm;
rozšíření archivu textů [Vláčil]
12. ledna 2015
Fragment literárního scénáře ANDREJE RUBLEVA; česká kniha o Tarkovském v Moskvě;
pozoruhodná esej 4 Elements; podstatné rozšíření archivu textů o Tarkovském;
drobné odkazy [Tarkovskij]
8. ledna 2015
S měsíčním zpožděním se ke mně donesla zpráva, že v japonském Zama zemřel 6. prosince
2014 ve věku 85 let kameraman Takao Saitô, který patřil k čelným spolupracovníkům
Akiry Kurosawy. [Kurosawa]
1. ledna 2015
27. prosince 2014
Nová kniha Mariny Tarkovské; dokument TARKOVSKY: TIME WITHIN TIME; esej Andrei Tarkovsky,
Solaris and Stalker; magazíny Kinoruss; rozhovor s Nikolajem Burljajevem;
další odkazy [Tarkovskij]
17. prosince 2014
Dnešní den uplynulo 100 let od narození Alfréda Radoka. Jeho dílo je v těchto dnech
a týdnech připomínáno na řadě míst a různým způsobem. Na Nostalghia.cz jsem se
rozhodl nechat mluvit jiné, konkrétně jsem vybral pár slov z pera kritika Jaroslava
Bočka, která o Radokovi napsal v roce 1965.
„K osamělým běžcům je konečně ještě nutno přiřadit výjimečného a vzácného filmařského
outsidera: Alfreda Radoka. Radok, vůdčí osobnost českého divadla, světoznámý tvůrce
Laterny magiky, zasáhl do filmu jen třikrát. V devětačtyřicátém Dalekou cestou,
v třiapadesátém Divotvorným kloboukem a v sedmapadesátém Dědečkem automobilem.
I ve filmu jsou jeho zásahy inspirující a podněcující: Radok si první u nás vůbec uvědomil
nutnost rozkladu tradiční filmové formy a velkorysým způsobem toto vědomí realizoval
jak v Daleké cestě, tak v Dědečku automobilu. Předjal tak zejména v Daleké cestě
nejen vývoj domácí, ale i evropský. Byl – byl, protože jeho návrat k filmu je stále
otázkou – snad vůbec nejmodernějším naším filmařským duchem své doby a svého pokolení.
Jakkoli je Daleká cesta pokažena dobově poplatným dobrodružným motivem, vytušil v ní
na látce židovského utrpení pod hákovým křížem veliký problém masové lhostejnosti a
psychiky strachu, který teprve dnes začíná naše i světová kinematografie objevovat.
Bylo zákonité, že při tomto předstihu se Radok srazil jak s obecenstvem, tak s filmovými
činovníky. Bohužel, srazil se i s kritikou. Totéž se opakovalo při mnohem krotším
a problematickém už Divotvorném klobouku a do třetice Dědečku automobilu. A naopak je
zase příznačné, že v zahraničí, kde šel filmový vývoj dál a nezastavil se na čas jako
u nás, byl Radokův první i třetí film přijat s velkou pozorností. Do české filmové
režie, tradičně soustředěné k herci, přináší Radok překvapivé aranžmá mizanscén,
svéráznou obrazovou metaforu, práci se symbolickým detailem a s náznakem, napětí
expozice dvojího záběru i barokní dynamiku masových scén. Možná, že herce poněkud
podcenil, ale ten prudký výkyv k obrazu a k obrazné řeči byl nezbytný. Vyrovnával
a doplňoval, co české režii dlouho chybělo a dlouho bude chybět, proto ta krajnost
činu.“ /Jaroslav Boček: O současné české filmové režii. Divadlo 1965,
č. 1 (leden), s. 22./
15. prosince 2014
Mezi dvěma filmy v češtině; raritní televizní zpracování Solaris z roku 1968;
Arsenii Tarkovsky: Poems; několik zahraničních odkazů [Tarkovskij]
13. prosince 2014
Pět (staro)nových českých textů o Antonionim; aktualizace soupisu BD/DVD; zahraniční
odkazy [Antonioni]
12. listopadu 2014
S podtitulem Proměny ruské identity se ve dnech 21.–23. 11. 2014 odehraje v Hodoníně
již 21. Seminář ruských filmů. Program nabízí miniprofil Kiry Muratovové (ASTENICKÝ
SYNDROM, TŘI PŘÍBĚHY, LADIČ) a zajímavou kolekci ruských, gruzínských, ukrajinských
snímků ze sovětských dob i současnosti, včetně letošních novinek, LEVIATANA Andreje
Zvjaginceva a recenzentsky hojně pokrytého filmu KMEN Myroslava Slabošpyckého. Z
archivních snímků chci upozornit na uvedení němého klasického Dovženkova díla ZEMĚ
(1930), které bude provedeno s živým klavírním doprovodem. V programu se letos
nachází i pozoruhodný český příspěvek v podobě dokumentu Pavla Kolaji ZVONY NAD TBILISI
(2014), mapující současný život tvůrců gruzínské nové vlny 60. let. Patnáct filmových
projekcí proběhne v hodonínském kině Svět a bude doplněno fotografickou výstavou.
Detaily k programu i akreditaci najdete na oficiálních stránkách pořadatele.
29. října 2014
Dvě publikace k 90. výročí narození Sergeje Paradžanova [Paradžanov]
9. října 2014
Sergej Paradžanov by se letos dožil 90 let (stejně jako František Vláčil, který se
narodil jen dva týdny po něm). Hezkou připomínkou Paradžanovova života a díla bude
jistě malá filmová přehlídka, kterou pod názvem Barvy Sergeje Paradžanova uspořádají
ve dnech 15. a 16. 10. studenti Univerzity Palackého v Olomouci... [Paradžanov]
6. října 2014
Třetí svazek edice Inicály byl představen letos v létě, tradičně v Uherském Hradišti, kde
doplňoval jedno z ústředních témat LFŠ. Po zahraničních tvůrcích Bélu Tarrovi a Akim Kaurismäkim tentokrát
přibližuje tvorbu českého režiséra, kameramana a fotografa Alexandera Hackenschmieda (1907-2004), jenž se
po válce usadil v USA, kde se věnoval pestré směsici různorodých filmových žánrů, od dokumentů na zakázku, přes
vlastní tvorbu až k výukovým filmům nebo polyekranu. Ač u české veřejnosti patří mezi téměř zapomenuté autory
(a to i přesto, že v roce 1964 získal Oscara za dokument ŽÍT!), jeho snímky jsou současnými filmovými historiky
považovány za vrcholná díla světové filmové avantgardy. Přehlídka jeho tvorby (a také tvorby jeho manželky
Mayi Derenové) tak byla příležitostí se seznámit s tvůrcem, který se stal velikánem aniž o to usiloval.
A podobně lze brát i tuto knihu.
[více]
11. září 2014
Pražské Kino Ořechovka uvede ve dnech 25.–27. září 2014 malou/velkou přehlídku filmů Františka Vláčila.
[Vláčil]
Jeden z letitých, skoro se chce říci profilových záměrů nakladatelství Camera obscura,
již několik let ohlášená kniha rozhovorů s režisérem Janem Němcem
Rozhovory 1964–2014 bohužel nevyjde. Před týdnem to na svých „firemních“
stránkách oznámil nakladatel Miloš Fryš, který k tomu vydal také obsáhlou
tiskovou zprávu,
v níž podrobně popisuje peripetie s pracemi na vydání knihy. Paradoxem tak
je, že kniha, na kterou se jistě mnozí těšili, následuje osudy řady Němcových
nerealizovaných filmových záměrů, o kterých měla sama detailně informovat. Je
zbytečné zde vypichovat ten či onen detail a důvod, vše je v tiskové zprávě jasně
popsáno. Snad jen jedna marginálie stojí za citaci: Nakladatel chtěl knihu
„věnovat Pavlu Juráčkovi, který se narodil v Příbrami, kde nakladatelství Camera
obscura sídlí, a hlavně jde o vůbec největšího přítele Jana Němce, jak se on sám
několikrát vyjádřil“.
15. července 2014
Bressonova retrospektiva na letošní LFŠ v Uherském Hradišti bude mít jednu mimořádnost.
Hostem u vybraných projekcí bude režisérova manželka Mylene Bressonová...
[Bresson]
3. července 2014
Podařilo se! Dokument Františka Vláčila PRAHA OČIMA SOCHAŘE (aka VYPRÁVĚJ MI O PRAZE)
uvede v české premiéře letošní 40. Letní filmová škola v Uherském Hradišti!
[Vláčil]
25. června 2014
Bresson na LFŠ; HANDS OF BRESSON; drobnosti...
[Bresson]
23. června 2014
PRAHA OČIMA SOCHAŘE na vlastní oči; DVD s filmem HOLUBICE; Cena Ministerstva kultury – časy se mění...
[Vláčil]
13. března 2014
K úmrtí Věry Chytilové zde asi těžko řeknu něco nového, něco, co by od včerejška
už nezaznělo jinde. Ale jednu věc přece: v roce 2006 byla Nostalghia.cz spoluvydavatelem
internetového reprintu sborníku Věra Chytilová mezi námi, který soustředil
několik studií, kritik, vyznání a svědectví o režisérce i jejích filmech. Sborník
vyšel ve „free“ verzi a je stále ke stažení zdarma na stránkách druhého vydavatele,
nakladatelství Camera obscura.
2. března 2014
Alain Resnais (1922–2014)
„Během prvních 45 minut Loni v Marienbadu publikum reagovalo velmi prudce, dialogy
ve filmu vyvolávaly ohlušující smích. Obrátil jsem se na organizátory: Zastavte film,
je to velmi bolestivé! Pak, po několika dalších sekvencích začala většina diváků
tleskat, uctivé ticho rostlo a nakonec z toho byl Zlatý lev. Moje režisérská kariéra
mohla definitivně skončit té noci, protože bych nikdy nebyl schopen se do Benátek
vrátit s dalším filmem.“ /AR/
24. února 2014
Koncem roku 2013 uvedlo na trh nakladatelství Casablanca svůj další titul, knihu
Zdeňka Hudce KUCHAŘ, ZLODĚJ, JEHO ŽENA A JEJÍ MILENEC analyzující slavný a enigmatický
Greenawayův film z roku 1989. [více]
19. února 2014
Na dnešní den připadá kulaté 90. výročí narození Františka Vláčila...
[Vláčil]
27. ledna 2014
Na dnešní den připadlo půlkulaté výročí 15 let od úmrtí Františka Vláčila... Společně
s brzy nastavším 90. výročím jeho narození (19. února 1924) tak tato data zahajují,
alespoň co se výročí týká, „supervláčilovský“ rok.
[Vláčil]
14. ledna 2014
Internetový deník Zóna
včera zakončil dvanáctý rok své existence, během níž den co den přináší jednu zprávu
denně týkající se filmů vydávaných na DVD a nově i na BD. S ohledem na podtitul webu,
který zní „Netuctové filmy (nejen) na DVD“ lze tedy uplynulý dvanáctý rok (12 = tucet)
chápat jako překročení vlastní tuctové existence a dnešek jako první krok k naplňování
skutečné netuctové existence Zóny :-)
K tomu přeji autorovi hodně sil a vše dobré...
13. ledna 2014
Velikáni filmu na ČT2; drobné aktualizace...
[Vláčil]
8. ledna 2014
Recenze knihy Akira Kurosawa a jeho filmy; nové zahraniční Blu-ray disky;
Kurosawa v dobovém tisku...
[Kurosawa]
1. ledna 2014
BLOW-UP v Albertině 2014; nové články z českého dobového tisku...
[Antonioni]
28. listopadu 2013
Rozhovory Vladimíra Körnera; dokument HLEDÁNÍ v TV...
[Vláčil]
24. listopadu 2013
Do soupisu českých širokoúhlých filmů přibyly tituly JOHANES DOKTOR FAUST aj.
[Soupis]
20. listopadu 2013
Dlouho připravovaná a ohlašovaná kniha Luboše Ptáčka Akira Kurosawa a jeho filmy...
[Kurosawa]
13. listopadu 2013
Cena ministra kultury; HOLUBICE na britském DVD; dobové texty o HOLUBICI...
[Vláčil]
31. října 2013
20 let od smrti F. Felliniho; VELKÁ NÁDHERA vstupuje do kin...
[Fellini]
17. října 2013
Několik měsíců studia, dopisování a setkávání s lidmi – a výsledkem je v podstatě
krátký text s názvem Praha očima sochaře, jakási zpráva zachycující cestu
po stopách jednoho zapomenutého a (zatím) neviděného Vláčilova filmu...
[Vláčil]
16. října 2013
11. října 2013 zemřela ve věku nedožitých 78 let paní Angela Molteni (1935–2013),
autorka a webmasterka světových pasoliniovských domén pasolini.net a
pasolinipuntonet.blogspot.com...
[Pasolini]
14. října 2013
Jan Němec: Rozhovory 1964–2014
Jeden z dlouhodobějších záměrů nakladatelství Camera obscura, kniha rozhovorů
s Janem Němcem, dostává konkrétnější obrysy. Kniha Rozhovory 1964–2014 by
měla být výborem z rozhovorů s režisérem, jejichž „chronologické uspořádání zachycuje
celé tvůrčí období od studentských let na FAMU až po současnost. Stávají se tak
autentickými tvůrčími memoáry, které si jejich autor postupně lety odvyprávěl sám“.
Vedle obvyklých faktografických oddílů jako je filmografie nebo bibliografie kniha
přinese i dvě fotogalerie, z nichž jedna bude obsahovat dokumentární fotografie
z umělcova života a druhá kolekci jeho vlastních uměleckých fotografií. Společně
s knihou chce nakladatel vydat také 2CD s audio záznamem pěti rozhovorů knihy.
Podrobnosti na webových stránkách nakladatelství
Camera obscura.
11. října 2013
K uvedení kolekce Vláčilových armádních filmů; Škabraha: Děti z čínské čtvrti doktora
Meluzina... [Vláčil]
2. října 2013
Soupis českých širokoúhlých filmů byl k dnešnímu dni zásadně doplněn a přepracován,
především rozšířením o dokumentární tvorbu a slovenské filmy (hrané i dokumentární)
– stal se z něj tak vlastně soupis československých filmů... Byly vytvořeny nové
tematické oddíly stránek – Hrané filmy, Dokumenty a animované filmy a Slovenské
širokoúhlé filmy. Detaily o jejich obsahu popisuji v upraveném textu Úvodu. Současně
byl vytvořen samostatný oddíl Literatura, který obsahuje seznam literatury použité
pro vytváření soupisů.
[Soupis]
26. září 2013
Text Zdeny Škapové o třídílném filmu Agnieszky Hollandové HOŘÍCÍ KEŘ (2013) je v
současnosti asi nejrozsáhlejší analýzou tohoto pozoruhodného díla. Autorka poskytla
jeho plné znění stránkám Nostalghia.cz
[Myslet filmem]
23. září 2013
AKTUALIZOVÁNO!
HOLUBICE na britském DVD; MARKETA LAZAROVÁ + rozhovor s Theodorem Pištěkem; Neznámé
filmy Františka Vláčila; FCC František Vláčil... [Vláčil]
1. září 2013
František Uldrich (1936–2013)
Ačkoliv kameraman František Uldrich pracoval během své více než 30ti leté kariéry
s řadou režisérů (Schorm, Menzel, Vorlíček, Hollý aj.) a točil pro film i televizi,
jeho jméno je ponejvíce spjato s Vláčilovými filmy, především s ÚDOLÍM VČEL a ADELHEID,
ale také s „drobnými“ díly z Vláčilova „mezidobí“ – POVĚST O STŘÍBRNÉ JEDLI, SIRIUS,
dokumenty MĚSTO V BÍLÉM, PRAHA SECESNÍ a KARLOVARSKÉ PROMENÁDY. V roce 1976 se podílel
na Vláčilově tvůrčím návratu k hranému filmu DÝM BRAMBOROVÉ NATĚ a později spolu
ještě pracovali na filmech HADÍ JED, PASÁČEK Z DOLINY a STÍN KAPRADINY. – Původně
studoval ČVUT, později ale přešel na FAMU, kde v letech 1956–1963 absolvoval obor
kamera. Jako druhý kameraman začínal u filmů Věry Chytilové (O NĚČEM JINÉM, SEDMIKRÁSKY),
jeho první samostatnou prací je NÁVRAT ZTRACENÉHO SYNA (E. Schorm). Vyprofiloval se
jako kameraman s civilním pojetím filmového obrazu, schopný plnit požadavky
i navzájem velmi rozdílných režisérů. V roce 2009 obdržel od Asociace českých kameramanů
cenu za celoživotní dílo. Po dlouhé a těžké nemoci zemřel 31. srpna 2013 ve věku 77 let.
[Vláčil]
29. srpna 2013
Poznámky o kinematografu v ČRo; francouzská kniha rozhovorů; drobnosti...
[Bresson]
25. srpna 2013
Zemřel Vadim Jusov (1929–2013),legendární kameraman Andreje Tarkovského a dalších
významných režisérů...
[Tarkovskij]
21. srpna 2013
Galerie: TRÁPENÍ (1961)
Kameraman Josef Illík poprvé s širokoúhlým formátem...
[Galerie]
30. července 2013
Rozšíření soupisu o nové tituly...
[Soupis]
26. července 2013
Již delší dobu jsem si kladl otázku, kolik širokoúhlých filmů bylo v historii české
(československé) kinematografie natočeno. A podle ohlasů na internetu jsem v tomto
dotazování nebyl sám. Dostupné internetové databáze sice údaj o obrazovém formátu
uvádějí, nenalezl jsem ale žádnou, která by ho obsahovala jako indexovaný údaj.
A pokud ano, tak byl nabízený filtr nefunkční. Proto jsem se rozhodl vytvořit
takový soupis sám a to s použitím dostupných ověřených zdrojů. Výsledek je nyní
k dispozici v samostatné sekci na Nostalghia.cz (nostalghia.cz/data/su). Není
sice ještě definitivně hotový, ale domnívám se, že pro přehled je již dostatečně
použitelný. Více informací tedy na samostatné stránce
Soupis českých širokoúhlých filmů >>>
P.S. Zveřejnění Soupisu v den zahájení 39. Letní filmové školy v Uherském Hradišti,
kde bude jeden z filmových cyklů věnovaný českým širokoúhlým filmům, je ryze náhoda.
Nicméně proč i tímto způsobem tento cyklus na LFŠ nepřipomenout :-)
25. července 2013
Nové blu-ray edice; DENÍK VENKOVSKÉHO FARÁŘE v ČT; Claude Laydu o Bressonovi; k filmu PENÍZE...
[Bresson]
11. července 2013
Od vydání criterionské MARKETY LAZAROVÉ uplynul téměř měsíc, tedy dostatečná doba
k tomu, aby se dalo americké vydání porovnat s českým a zhodnotit také zahraniční
reakce na tento titul. Takže: Blu-ray MARKETA LAZAROVÁ – NFA vs. Criterion
a zahraniční ohlasy. [Vláčil]
8. července 2013
Ke karlovarské premiéře filmu PARADŽANOV...
[Paradžanov]
Překlad článku F. Sollazza Pár poznámok k Pasoliniho koncepcii „antropologickej mutácie“
a některé další aktuality... [Pasolini]
1. července 2013
Nový film podle Tarkovského scénáře; Tarkovsky Talks Film; nový dokument o Tarkovském;
novinky ze zahraničí... [Tarkovskij]
26. června 2013
Letošní Cenu Andreje Stankoviče získala na pondělním „večeru samozvanců“ v pražském
kině Ponrepo slovenská dokumentaristka Zuzana Piussi za film KŘEHKÁ IDENTITA a
celou svou tvorbu, přesahující významem slovenská specifika a rozkrývající podstatu
společensko-politických i kulturních zvráceností dneška (např. filmy OD FICA DO FICA,
NEMOC TŘETÍ MOCI). Film KŘEHKÁ IDENTITA zkoumá lidský charakter slovenského nacionalismu.
Zuzana Piussi se stala jedenáctou laureátkou výročního ocenění nesoucího jméno
básníka a kritika Andreje Stankoviče. Skupina stoupenců jeho kritických intencí
ji uděluje mimořádnému, leč „naší povětšinou konformní a zvulgarizovanou filmovou
kritikou“ přehlíženému tvůrčímu počinu v oblasti kinematografie. Zvláštní uznání
převzali zástupci distribuční společnosti Artcam zpřístupňující díla současné
kinematografie, která by se jinak na plátna tuzemských kin nedostala. Další
zvláštní uznání patří Mezinárodnímu filmovému festivalu Kamera Oko v Ostravě za
kvalitní dramaturgii.
28. května 2013
První recenze BD MARKETY LAZAROVÉ od Criterionu aj...
[Vláčil]
22. května 2013
Ke specifikaci MARKETY od Criterionu; HOLUBICE jinak; nová G+ komunita...
[Vláčil]
7. května 2013
TEORÉMA na britském DVD/BD; Warhol/Pasolini; přednáška Pasoliniho práce s jazykem...
[Pasolini]
5. května 2013
K MARKETĚ LAZAROVÉ...
[Vláčil]
30. dubna 2013
MARKETA LAZAROVÁ v televizi; MÁG v Ponrepu; z dobového tisku; uvedení MARKETY LAZAROVÉ v Berkeley...
[Vláčil]
K zahraničním publikacím a akcím o Tarkovského životě a díle...
[Tarkovskij]
28. března 2013
Detaily k dubnové retrospektivě Druhý život Františka Vláčila v pražském Ponrepu.
A připojuji krátký výňatek z programové brožury:
„...Vláčil jednadvacátého století se od toho, kterého jsme shovívavě pohřbívali
těsně před miléniem, opravdu velmi liší. Dnes, v roce 2013, čtrnáct let po smrti,
je ve světě tak známý a mezi znalci a milovníky filmového umění tak respektovaný,
jak za svého života nikdy nebyl. A vše nasvědčuje tomu, že je to stále teprve jen
začátek...“ [Vláčil]
26. března 2013
Karol Sidon o ZVĚTŠENINĚ; Dvě významné italské výstavy...
[Antonioni]
19. března 2013
MARKETA LAZAROVÁ v Criterion Collection!; Restrospektiva Františka Vláčila v Ponrepu...
[Vláčil]
11. března 2013
K Tarkovského archivu; nová ruská kniha; Oběť podle Kierkegaarda; ZRCADLO v Ponrepu;
několik zajímavých fotografií...
[Tarkovskij]
21. února 2013
Alexej German (1938–2013)
PROVĚRKA OSUDEM, DVACET DNŮ BEZ VÁLKY, MŮJ PŘÍTEL IVAN LAPŠIN, CHRUSTALJOVE, VŮZ! -
co film, to událost. O filmu CHRUSTALJOVE, VŮZ! napsal Antoine de Baecque (Cahiers du cinéma):
„Jako by tento film potřeboval čas, aby mysl pro něj dozrála: svůj zápas proti
zapomnění vyhrál na celé čáře. A dnes je to událost v pravém slova smyslu, jeden
ze vzácných, bezmála nadlidských pokusů vyrovnat se s dějinami a zaujmout k nim
odpovídající distanci... Alexej German si pro své vyprávění o konci stalinismu
vynalezl film „přesahů a vybočení“: jako by věcí k vidění, k milování, ke strachování,
k ukazování bylo vždycky příliš mnoho a jako by se pravda rodila z tohoto nahromadění,
z této přemíry, z donekonečna znovu začínaného acting out. Je to působivá černobílá
látka zoufalého bdělého snu, zvuk zároveň hypersensibilní, slídící po každém podezřelém
tónu, i jakoby ochromený: výkřiky hrůzy ztrácející se v zákrutech dějin.“ –
Režisér a scenárista Alexej German, rodák z Leningradu pocházející z rodiny
německého spisovatele Jurije Germana, autor „pouhých“ pěti filmů, které za
sovětské éry většinou skončily v trezoru, zemřel dnes 21. února 2013 ve věku
74 let v Petrohradě.
19. února 2013
Donald Richie (1924–2013)
Přední znalec a propagátor japonské kinematografie na Západě, filmový historik,
kritik, ale i scenárista a režisér experimentálních filmů Donald Richie se s
japonskou kulturou poprvé seznámil jako příslušník americké okupační armády v
Japonsku po roce 1945. Od roku 1947 zde začal psát pro americký vojenský tisk, brzy
se seznámil s předními japonskými tvůrci a velice rychle pronikl do podivuhodného
světa japonského filmu. Po návratu do USA to byl právě on, kdo začal poprvé ve
větším měřítku a s důkladnou znalostí věci přibližovat západnímu publiku svět do
té doby prakticky neznámé japonské kinematografie. Svou první větší práci
The Japanese Film: Art and Industry publikoval v roce 1959. Poté následovalo
několik desítek dalších prací nejen o konkrétních filmech a tvůrcích (Richie byl
především odborník na Akiru Kurosawu a Jasudžira Ozua), ale i o světe japonské
kultury a společnosti. Troufám si říct, že ve 2. polovině 20. století se nenajde
nikdo, kdo by pro přiblížení japonské kinematografie západnímu publiku udělal víc.
Richieho knihy jsou v řadě případů kmenovými tituly ve svém tématu. V posledních
letech také hojně spolupracoval se společností Criterion Collection na digitálních
edicích japonských filmů na DVD a Blu-ray. Donald Richie zemřel dnes v Tokiu ve
věku nedožitých 89 let.
89. výročí narození F. Vláčila; ke STÍNŮM HORKÉHO LÉTA; hrst aktualizací a odkazů
(MARKETA LAZAROVÁ, POVĚST O STŘÍBRNÉ JEDLI aj.)
[Vláčil]
6. února 2013
Vědecká knihovna v Olomouci připravila na dny 4. – 28. 2. 2013 výstavu filmových
plakátů a fotografií z hraných a dokumentárních filmů Berlín ve filmu / Filmstadt Berlin,
která přibližuje známá i méně známá natáčecí místa v Berlíně a vysvětluje, jakou
proměnou Berlín v rozmezí let 1946 až 1990 prošel. Součástí měsíční výstavy jsou
i projekce čtyř filmů, které se každý nějakým způsobem dotýkají proměny města nebo
života v něm a to v různých obdobích: dokument BERLIN BABYLON (1996–2001) Huberta
Siegerta, hraný snímek BERLIN - ECKE SCHÖNHAUSER (1957) režiséra Wolfganga Kohlhaase,
sociální drama BERLIN IST IN GERMANY (2001) Hannese Stöhra a především zajímavý
dokument režisérky Cynthie Beattové THE INVISIBLE FRAME (2009) s Tildou Swintonovou,
mapující místa kudy vedla (či vede) berlínská zeď a to především v málo známých
částech města. (Více viz
oficiální stránky filmu.)
Z pohledu stránek Nostalghia.cz
může být zejména tento dokument zajímavým doplňkem emblematického „berlínského“
filmu NEBE NAD BERLÍNEM Wima Wenderse... Všechny projekce jsou zdarma. Celý projekt
vznikl ve spolupráci s nadací DEFA a Progress Film-Verleih. Detaily k výstavě i
filmovým projekcím zde.
4. února 2013
Unikátní on-line retrospektivu dokumentární tvorby Agnes Vardové nachystal portál
DAFilms.cz v rámci nového projektu Osobnosti světového dokumentu. Od 4. do 17. února
2013 můžete na webových stránkách DAFilms.cz shlédnout v internetovém streamu zdarma
17 dokumentů „babičky“ francouzské nové vlny, které Vardová natočila v letech 1954–2008.
28. ledna 2013
Jeanne Rucar de Buñuel byla několik desetiletí družkou a manželkou Luise Buñuela.
Od jejich seznámení v polovině 20. let přes svatbu v roce 1934 až do jeho smrti v
roce 1983 s ním sdílela všechny životní úspěchy i pády, po většinu té doby byla
starostlivou pečovatelkou v soukromí, kam cizí osoby prakticky nevpouštěl. V roce
1991 vydala ve spolupráci se spisovatelkou Marisol Martín del Campo knihu vzpomínek
s názvem Vzpomínky ženy bez piana. Můj život s Luisem Buñuelem, kterou lze
do jisté míry pokládat za jakýsi pandán Buñuelových memoárů Do posledního dechu
(česky 1987, 2004). Knihu nyní vydává v překladu Evy Hrozkové
nakladatelství Casablanca. [více]
27. ledna 2013
Vláčil: 14 let od úmrtí; Dva dobové texty k filmu DÝM BRAMBOROVÉ NATĚ...
[Vláčil]
Zemřel Rolf Wilhelm; Bergmanovský dvojportrét; Bergman a svět módy...
[Bergman]
15. ledna 2013
Nagisa Ošima (1932–2013)
Jeden z nejprovokativnějších japonských režisérů, vymezujících se proti tradicím
japonské kultury i společnosti, vstoupil do světa filmu v roce 1959 pod křídly
společnosti Šočiku filmem AI TO KIBO NO MACHI (Město lásky a naděje). Radomír
Kokeš připomíná Ošimu mj. těmito slovy: „V období tzv. japonské nové vlny natočil
třeba snímek Krutý příběh mládí (Seišun zankoku monogatari, 1960), experimentoval
s možnostmi vyprávění v Obřadu (Gišiki, 1971) a pobouření vyvolal zejména svou
Koridou lásky (Ai no corrida, 1976). Západním divákům byl ale známý především
válečným dramatem Veselé Vánoce, pane Lawrenci (Merry Christmas, Mr. Lawrence, 1983),
v němž si jednu z hlavních rolí zahrál zpěvák David Bowie. Provokativních témat
se nevzdal až do konce své kariéry a jeho posledním snímkem byl Poslední samuraj
(Gohatto, 1999), v němž Takeši Kitano a Ryuhei Matsuda hrají mistra a žáka, jejichž
vztah má i otevřeně sexuální charakter. A třebaže už čtrnáct let Nagisa Ošima nic
nenatočil, určitě stojí za to si jeho tvorbu z řady důvodů připomenout... nejen
proto, že dnes zemřel.“
7. ledna 2013
Hrst drobných aktualizací na stránkách o Pier Paolu Pasolinim
[Pasolini]
a na stránkách o Federicu Fellinim.
[Fellini]
[...]
[2006]
[2007]
[2008]
[2009]
[2010–2012]
[2013–2019]
[2020–2024]
|