Rublev vs. Rublev
Srovnávací analýza dvou verzí filmu ANDREJ RUBLEV


[úvodem] [Titulky] [Prolog] [Šašek] [Feofan Grek] [Andrejovo utrpení]
[Svátek] [Poslední soud] [Nájezd] [Mlčení] [Zvon] [Epilog]
PROLOG
Criterion Collection
autorský sestřih
Ruscico / Artificial Eye
distribuční verze
Celý jeden záběr (cca 10 sek.) v němž dav venkovanů pronásleduje po louce muže běžícího k balónu byl vystřižen. Záběr končí spočinutím kamery na zaplavenou skupinku stromů.

Záběr muže pádlujícího ke kostelu je identický v obou verzích. Hned poté je ale použita jiná verze stejné scény (viz dále).

Velmi dlouhý záběr, panoramující výstup muže z loďky a jeho příchod do kostela je v obou verzích odlišný. Srovnej: postavení loďky u břehu, v autorské verzi krátké zastavení (zaváhání) před vchodem, postavení koně v průhledu vrat.

Následná pasáž se rvačkou a vzletem balónu (viděným z pohledu letce) je v obou verzích identická. Změny se objevují až ve skladbě záběrů ze samotného letu.

Záběr začínající detailem hlavy letce v lanoví balónu, pokračující krátkou panorámou přes těleso balónu až k jeho okraji kde vidíme krajinu a řeku. V druhém sestřihu použit jen konec tohoto záběru, před něj vloženy dva jiné: První je jiný detail letce (viz dva snímky vpravo).
Druhý vložený záběr je natočen zcela nově jako pohled na město z ptačí perspektivy. Za dvěma vloženými záběry pak následuje konec záběru z autorského sestřihu s pohledem na krajinu s řekou
(viz snímek dole a vpravo).

Následující řazení záběrů je shodné, ale v jednotlivých verzích se liší buď svým začátkem (obvykle je o něco málo ustřižen - srovnej např. dvojici snímků s loďkami mezi stromy) nebo jinou variantou obdobného záběru (pohled na louže vody, jiné rozestavení loděk na hladině). Zastavený záběr pádu je v obou verzích identický. Více napoví jednotlivé dvojice snímků.

Záběr s koněm na zemi je v autorské verzi mnohem delší a končí jeho odklusáním mimo záběr (viz vlevo). Tento „optimistický“ konec záběru byl v novém sestřihu odstraněn.
V autorské verzi následuje záběr na mrtvého letce s balónem (na začátku záběru v popředí přejde kůň) a pomalou jízdou kamera najede až na detail balónu ve vodě. V novém sestřihu je ponechán pouze detail balónu (srovnej vlevo a dole).

Osobní závěr: Nový sestřih je ve srovnání s původním dynamičtější. Vystřižené části nebyly pro jeho vyznění nijak podstatné, naopak se domnívám, že jejich eliminace prospěla důrazu na ideu celého Prologu. Záhadou je zařazení druhé verze dlouhé jízdy kamery od vysednutí z loďky až po vstup do chrámu.

[úvodem] [Titulky] [Prolog] [Šašek] [Feofan Grek] [Andrejovo utrpení]
[Svátek] [Poslední soud] [Nájezd] [Mlčení] [Zvon] [Epilog]

[na Nostalghia.cz publikováno 7. prosince 2003]



* * *
TOPlist


© 2005-2025 Nostalghia.cz
© 2005-2025 Petr Gajdošík

[Facebook] [Twitter]