SVÁTEK
|
Criterion Collection autorský sestřih
| Ruscico / Artificial Eye distribuční verze
|
|
|
|
|
Rozdílný titulek. V druhé verzi omezeno jen na rok 1408 a vypuštěno přesnější časové
určení „jaro“.
|
|
Úvody obou verzí jsou totožné a to i co délky jednotlivých záběrů. Rozdíly nastávají
až v okamžiku Andrejova osamělého zkoumání „adamitského“ svátku.
|
|
|
Záběr v němž Andrejovi náhodou chytne od zbytků ohně oděv je v obou verzích totožný. V
distribuční verzi po něm ale následuje záběr s vysokou bílou postavou, zatímco v
autorském sestřihu je mezi tyto záběry vložena scéna se spouštěním figuríny na vodu.
|
| Pasáž se spouštěním figuríny na vodu (viz
vlevo) je v distribuční verzi zařazena až za scénu rozhovoru Andreje s vesnickou dívkou
(viz dále).
|
|
|
|
|
|
| Záběr s Andrejovým zajetím a následným
rozhovorem s venkovskou dívkou byl v distribuční verzi na začátku a na koci mírně zkrácen.
|
|
|
|
|
|
Epizoda se spouštěním figuríny na vodu
byla v distribuční verzi (vpravo) přesunuta až za scénu rozhovoru Andreje s vesnickou
dívkou (viz výše).
|
|
|
|
|
Záběr v němž Andrej odchází byl v dostribuční verzi zkrácen o několik sekud svého začátku.
|
|
|
|
| Záběr s nahou dívkou je v autorské verzi
delší a obsahuje začátek v němž dívka do záběru přijde (viz vlevo).
V distribuční verzi byl začátek ustřižen (viz níže).
|
|
|
|
|
|
| Příchod Andreje zpět k řece. V tomto
místě začíná několik podstatných změn. V autorské verzi záběr končí ohlédnutím všech
postav stranou (viz vlevo), kam v následujícím záběru přijíždí jezdci, pronásledující
„adamity“. V distribuční verzi je záběr s jezdci ustřižen a přirozeně je zkrácen i
předchozí záběr s ohlédnutím.
|
|
|
|
Scéna s odplouváním byla původně natočena
jako jeden dlouhý záběr, který byl ale v autorském sestřihu rozstřižen na dva (viz
nahoře a dole). V distribuční verzi byl celý záběr ponechán v původní délce (viz sled
záběrů vpravo).
|
|
|
|
|
|
|
Záběr s členy Andrejovy družiny, kteří sledují pronásledování na břehu je v distribuční
verzi na svém počátku zkrácen.
|
|
|
|
Epizoda v níž pronásledovatelé dostihnou prchajícího muže ve vodě je v obou verzích
stejná. Připomínám ji ale pro jeden detail, kterého si možná málokdo všiml. Jedním
z pronásledovatelů (inkvizitorů) je evidentně Kirill, který z děje filmu „zmizel“ po
odchodu z kláštera v roce 1405 (muž s vousem v popředí).
|
|
|
| Závěr pronásledování je v autorském
sestřihu delší o podrobnější popis pronásledování dívky, která uprchne do řeky. V
distribuční verzi je tato pasáž ustřižena až k místu vbíhání do vody. Následující konec
kapitoly je již identický.
|
|
|
|
|
|
|
|
Osobní závěr:
I v této kapitole pokračuje málo významné zkracování začátků a konců záběrů (z nichž
snad jen ustřižení ženského aktu lze považovat za vynucené), ale došlo zde i k
přesunutí celé sekvence spouštění figuríny na vodu a k odstranění podrobnějšího popisu příjezdu
"inkvizitorů" a pronásledování dívky (opět ženský akt). Bezesporu ojedinělým úkazem
je rozšíření distribuční verze o celý záběr odjezdu na lodích (v autorské verzi
byl zkrácen).
Zajímavým detailem pak je Kirill, který se objevuje mezi pronásledovateli "adamitů".
Tato skutečnost sice není v předchozím ani následném ději filmu nijak rozvinuta, ale
zapadá do charakteristiky Kirillovy postavy z předešlých scén (udání šaška, dramatický
odchod z kláštera).
|
|
[na Nostalghia.cz publikováno 7. prosince 2003]