POSLEDNÍ SOUD
|
Criterion Collection autorský sestřih
| Ruscico / Artificial Eye distribuční verze
|
|
|
|
|
Rozdílný titulek. V druhé verzi omezeno jen na rok 1408 a vypuštěno přesnější časové
určení „léto“.
|
|
Hned úvodní dlouhý záběr byl v distribuční verzi rychle ustřižen a zkrácen.
|
|
|
|
|
|
|
|
Rozhovor Andreje s Danilou v polích. Oproti autorské verzi byla v distribuční verzi
scéna přestříhána tak, že konec posledního záběru byl zařazen na její úplný začátek
(odjezd jezdce - z původně jednoho průjezdu tak byly v distribuční verzi udělány dva).
Dále došlo k drobné změně pořadí záběrů a na konec celé sekvence byl zařazen jen začátek
posledního záběru z autorské verze.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Celý jeden záběr před Fomovývm odchodem byl
z distribuční verze vyřazen.
|
|
|
|
Malá změna začátku záběru (zkrácení).
|
|
|
|
Z původně jednoho dlouhého záběru byla v distribuční verzi odstraněna prostřední část
(mezi místem v němž holčička něco Andrejovi ukazuje a příchodem knížete) v níž kamera
prudce švenkne doprava na přicházejícího knížete. Takto vzniklý druhý záběr začíná až
jeho příchodem.
|
|
|
|
|
|
Úvodní záběr scény přepadení byl v distribuční verzi o malinko zkrácen.
|
|
|
|
|
|
|
|
Ve scéně přepadení byl sled záběrů z autorské verze zachován, ale prakticky u všech
došlo ke krácení začátků a konců. Pro podrobnější představu je nutné si obě pasáže
spíše prohlédnout v „reálu“.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Příchod pomatené dívky do chrámu je v autorské verzi naturalistický - dívka chvíli
nehnutě stojí a pak se na podlahu chrámu vymočí (viz 2 x nahoře). V distribuční verzi
je tento naturalistický detail vystřižen a nahrazen dvěma záběry - na Andrejovu ruku a
na otevřená chrámová vrata (viz vpravo).
|
|
|
|
|
|
Autorská verze (vlevo) obsahuje Andrejovu vzpomínku na cestu s přáteli. V distribuční
verzi byla celá tato sekvence odstraněna a přesunuta do kapitoly
Zvon ve druhém dílu.
|
|
|
|
|
|
|
|
Poslední záběr kapitoly i celého prvního dílu je v distribuční verzi malinko kratší.
Zajímavé je, že se dochovaly fotografie z natáčení, na nichž Andrej i dívka klečí v
dešti před branou chrámu. Tato kompozice se ale ve filmu neobjevila (klečící Andrejovu
postavu za vycházející dívkou pouze tušíme).
|
|
|
|
Osobní závěr:
Poslední soud doznal největších změn v pasáži Andrejova rozhovoru s Danilou v
polích. Dále byla úplně odstraněna (a přesunuta do jiné kapitoly) Andrejova
vzpomínka a nejspíš úředním zásahem došlo k vystřižení scény s pomočením
podlahy chrámu (je ovšem nabíledni, že to asi nebylo pro „znesvěcení“ sakrální
stavby, ale spíše z důvodů „úředně-estetických“). Další úpravy lze považovat za
obvyklé krácení, zachováno zůstalo pořadí záběrů i jejich význam a smysl celé
scény.
|
|
[na Nostalghia.cz publikováno 7. prosince 2003]