ZVON
|
Criterion Collection autorský sestřih
| Ruscico / Artificial Eye distribuční verze
|
|
|
|
|
Došlo k odstranění názvů ročních období a také k omezení časového zařazení na rok 1423.
|
|
|
Začátek záběru s příjezdem jezdců byl odstraněn. Záběr tak v distribuční verzi začíná
přímo rozhovorem chlapce s jezdcem.
|
|
|
|
Andrejovo první setkání s chlapcem (v lijáku). V autorské verzi je úvod záběru o
několik okamžiků delší.
|
|
|
|
|
|
|
|
Andrejova vzpomínka: v autorské verzi je přítomna pouze jedním záběrem osamělého stromu
v polích (nahoře). –
V distribuční verzi je zařazen celý sled čtyř záběrů z putování tří přátel (Andrej,
Danila, Kirill). Jedná se o pasáž, která byla vystřižena z kapitoly
Poslední soud.
|
|
|
|
|
|
|
|
Šašek, dobře známý z první kapitoly filmu, se v autorské verzi opět objevuje jako bavič
lidu (v místě, kde se vypaluje forma pro zvon. V distribuční verzi byl tento záběr
vystřižen, ale postava šaška zůstala v jedné následující epizodě
(je beze změn, proto ji zde neuvádím).
|
|
|
Návštěva Velkého knížete na místě, kde se odlévá zvon. V distribuční verzi jsou tyto
dva záběry vystřiženy.
|
|
|
|
|
V distribuční verzi je začátek záběru Andreje a pecí ustřižen.
|
|
|
|
|
|
|
Chlapcův sen (jedná se vlastně o vzpomínku), je přítomen pouze v autorské verzi.
|
|
|
|
|
|
|
Jízda knížecího průvodu a následný sled záběrů jsou v obou verzích identické. Rozdíl je
ale ve zvukové stopě. Zatímco v autorské verzi zní pravoslavný chorál, v distribuční
verzi je tento nahrazen reálnými zvuky a ruchy.
|
|
|
|
|
|
Sled záběrů, které přibližují napětí při rozhopávání srdce zvonu je v obou verzích
odlišný. Následující ukázky to samy nejlépe dokumentují.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Okamžik úderu zvonu je v obou verzích podložen jiným obrazem. V autorské je zařazen
dlouhý záběr v němž prochází před přihlížejícím davem malá dívka a za ní pak žena
v bílých šatech, která vede koně. V tomto okamžiku zazní zvon. V distribuční verzi
je místo úvodu tohoto záběru (malá dívka) zařazen záběr Andreje Rubleva, který se
v okamžiku zaznění zvonu ohlédne. Následně je nastřižen záběr s ženou v bílých šatech.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
V autorské verzi přejde přes celou šířku záběru žena v bílých šatech a dítě s koněm. V
distribuční verzi je záběr zkrácen.
|
|
Osobní závěr:
Závěrečná kapitola byla pozměňována s ohledem na ústřední myšlenku celého filmu. V novém
sestřihu tedy došlo ke zdůraznění motivu „víry ve smysl tvorby“ (zejména zapojením
Andrejovy vzpomínky a zařazením záběru Andrejova ohlédnutí při prvním úderu zvonu -
tj. okamžiku Andrejova „prohlédnutí“). V kapitole byly eliminovány všechny motivy,
které k tomuto neměly bytostný vztah nebo které neuzavíraly děj z předchozích kapitol
(návštěva knížete, odstranění chlapcova snu, šaškovo představení).
Zajímavým detailem je, že Andrejovo ohlédnutí při úderu zvonu je evidentně převzato ze
záběru, který předchází Andrejově vzpomínce (tedy z místa, kde Andrej přihlížel odlévání
zvonu) a působí tedy jako dodatečně nalezené vizuální řešení stěžejního momentu. Nový
sestřih celé kapitoly na mne rozhodně působí celistvějším dojmem. Za jedinou připomínku
stojí fakt, že z natočeného materiálu tvůrci nemohli v novém sestřihu „vygumovat“ čtyři
roční období, po které celá kapitola trvá. Dosvědčuje to nejen titulek v autorské verzi,
ale i příroda zobrazená v jednotlivých záběrech. Použití titulku, který zařazuje
celou kapitolu do jediného roku 1423, je tak při podrobném pohledu na sled scén malou
„chybkou“ (kterou ale lze zcela jistě pominout).
|
|
[na Nostalghia.cz publikováno 7. prosince 2003]