ŠAŠEK
|
Criterion Collection autorský sestřih
| Ruscico / Artificial Eye distribuční verze
|
|
|
|
|
Rozdílný titulek. V druhé verzi vypuštěno přesnější časové určení „léto“ a ponechán
jen rok 1400.
|
|
| Autorská verze obsahuje v úvodu kapitoly dlouhý
záběr odchodu Andreje Rubleva, Danily a Kirilla z kláštera. Závěr tohoto
záběru, komponovaného jako dlouhá jízda kamery, končí prolínačkou na trojici
mnichů, která se ocitne těsně před deštěm na posečeném poli.
(srovnej tři snímky vlevo)
|
| Distribuční verze pak po úvodním titulku
začíná právě až záběrem z posečeného pole, které začne skrápět déšť. (viz níže)
|
|
|
|
Několik následných záběrů je v obou verzích identických. Dalšího rozdílu si lze všimnout
až v momentě, kdy tři mniši vstoupí do chýše plné venkovanů a šašek, který zde baví
přítomné, pronese na jejich adresu humornou poznámku. Tu v autorské verzi doplní ještě
stojkou na rukou při níž mu sklouznou kalhoty a odhalí se mu holý zadek s namalovaným
obličejem. V distribuční verzi byly tyto detaily vystřiženy (viz snímky níže).
|
|
|
|
|
|
|
|
| V jednom z dalších záběrů z chýše vidíme čtoucího
Danilu a Andreje, přičemž kamera se pomalou jízdou dostala až na detail Adnrejovy tváře. V
distribuční verzi byl ponechán jen konec tohoto záběru (viz vlevo a níže).
|
|
|
|
|
|
Z dlouhého kruhového panoramatu celé chýše (1 záběr otočením kamery o 360 stupnňů), které v autorské verzi začínalo
rozhovorem Andreje a Kirilla (viz oba snímky nahoře) byl v distribuční verzi ponechán
jen statický záběr rozhovoru na nějž byla následným střihem navázána jen poslední
část panoramatu chýše, končící opět u Andreje, hledícího ven na Kirilla, který v dešti
rozmlouvá s vojákem na koni (viz snímky níže).
|
|
|
|
|
|
Přítomní hledí na tři ozbrojence, kteří stojí ve dveřích. Autorská verze obsahuje
delší záběr v němž malou holčičku, která po chvíli mlčení odběhne ze záběru doprava,
následuje žena v šátku a těsně před střihem proletí před kamerou vyplašená slepice
(viz snímek vlevo dole - odcházející žena u pravého okraje, letící slepice na úrovni
sedícího šaška). V distibuční verzi je v záběru střih už po odchodu malé
holčičky (viz snímek vpravo dole - odcházející holčička u pravého okraje).
|
|
|
|
Závěrečný záběr byl v autorské verzi krátkým panoramatem (ve směru chůze zleva doprava), které končilo na
skupince stromů, kolem níž prošli tři mniši a v pozadí na horizontu přejeli čtyři jezdci se zajatým šaškem.
V distribuční verzi byl ponechán jen statický konec panoramatu se skupinkou stromů.
|
|
|
|
Osobní závěr: Celá kapitola se odstraněním úvodní pasáže odchodu z kláštera
v nové verzi soustředí hlavně na motiv vesnického kejklíře a na Kirillovo udání. Změny,
které byly provedeny v její střední a závěrečné části mají jen "úsporný" charakter;
jedná se pouze o krácení některých záběrů na jejich začátku či konci. Za jedinou změnu,
vynucenou patrně "cenzorským" zásahem, je tedy možné považovat asi jen vystřižení dvou
detailů holé zadnice, kterou v původní verzi šašek "vítal" mnichy.
|
|
[na Nostalghia.cz publikováno 7. prosince 2003]